Geld en Werk

'Wij Nederlandse ondernemers moeten slimmer zijn dan de rest'

31 maart 2016 16:33 Aangepast: 31 juli 2017 23:00
Peter Kwakernaak, de man achter AcceptEmail.

Nederlanders zijn steengoed in het opzetten van fintechbedrijven, maar we missen te vaak schaalbaarheid, zegt ondernemer Peter Kwakernaak. Hij wil met AcceptEmail de papieren acceptgiro’s vervangen voor digitale nota’s per e-mail. "Gooi die Nederlandse schroom van je af."

Binnen één jaar tijd heeft iedereen in Nederland een rekening betaald via een e-mail. Dat is de glasheldere doelstelling van Kwakernaak als eindverantwoordelijke van AcceptEmail, nog zo'n veelbelovend fintechbedrijf uit de lage landen. Het bedrijf is tien jaar geleden begonnen als klein project, maar timmert sinds medio 2008 als bedrijf aan de weg.   

Onhandige facturen
"Een chique en vooral simpele oplossing", noemt Kwakernaak het. "We vonden al die facturen per brief maar onhandig, net als mislukte incasso's, ook dan sturen bedrijven vaak een brief."

De oplossing werd iets wat een decennium geleden nog als onmogelijk werd beschouwd: betalen via e-mail. Daarin zit een beveiligd digitaal betaalstrookje die je naar een transactiepagina brengt waar je via iDeal, creditcard of PayPal kunt betalen. Ter bevestiging verspringt het betaalstrookje van blauw naar groen.

Als ondernemer is Kwakernaak bij het bedrijf gehaald vanwege zijn ervaring met het opzetten van bedrijven in de ICT en betaalsector. Maxware, Clear2Pay en NetEconomy zijn voorbeelden daarvan. "Ik ontdekte: al die rekeningen voor huishoudens: daar zitten gaten in. Financieel en qua marketing. Want een factuur betalen kan ook een mooi moment zijn voor extra communicatie van een bedrijf of het doen van een aanbieding."

Vriendelijker
Hij begon in 2008 in het klein. "We zijn bij AcceptEmail begonnen aan de achterkant, met betalingsherinneringen. Ik dacht: dan kunnen bedrijven aftasten. En ondervinden dat iedereen hier baat bij heeft, want het is vriendelijker." Daarmee doelt hij op onvriendelijke betalingsherinneringen. Kwakernaak: "Je moet niet boos worden op mensen die al twintig jaar op tijd betalen. Laat staan hen een onhandige vaak alweer gedateerde brief sturen."

Een groeiend aantal bedrijven in Nederland ziet dit wel zitten. Onder meer Nuon, Essent​, Wehkamp, BMW en de ANWB versturen al AcceptEmails. Kwakernaak: "Het waaiert behoorlijk uit. We zitten op ruim 600 bedrijven in Nederland, van verzekeringen en telecom tot energiebedrijven en woningbouwcorporaties. Veel bedrijven zijn de papieren acceptgiro nog aan het uitfaseren, denk aan Sanoma of zorgverzekeraar ONVZ. Daar zien wij veel in."

Papieren acceptgiro verdwijnt
Het zijn bedrijven die de deadline zien aankomen. De typisch Nederlandse papieren acceptgiro verdwijnt uiterlijk op 1 januari 2019, mede vanwege nieuwe Europese regels. Een aantal banken sprongen hier op in met digitaal acceptgirosysteem​ FiNBOX, maar dat is alweer ter ziele.

De enige overgebleven concurrenten noemt Kwakernaak daarom de automatische incasso en het in Duitsland populaire creditcardbetalen. Is AcceptEmail dan de enige die betalen per e-mail aanbiedt? "Een paar bedrijfjes hebben ons kunstje afgekeken. Maar wij hebben de markt gemaakt en hebben nu 95 procent in handen", zegt Kwakernaak.

Als hij dan toch een bedrijf moet noemen is het Striata. "Zij doen het goed en hebben verstand van e-mail en billing. Daar hebben wij respect voor." Een mooie overnameprooi dus? Kwakernaak: "Haha, wel een goed idee. Ook fuseren sluit ik niet uit. Wij kunnen ons goed vinden in hun DNA en technologie."

'Slimmer zijn'
Want Kwakernaak denkt veel verder dan onze landsgrenzen. "Nederlandse fintechbedrijven zijn meestal goed doordacht en flexibel, maar we missen te vaak schaalbaarheid. Het is vaak onderschatting van ondernemers zelf. Onze stelling is: als je iets kunt in Nederland dan voeg je in het buitenland nog veel meer waarde toe. We hebben slimme mensen en een goede infrastructuur. Er komen hele goede ideeën uit Nederland."

Of hij tot slot tips heeft voor ondernemers met plannen in het buitenland? Kwakernaak: "Tip één is, denk van tevoren goed na over schaalbaarheid. Je moet je zaken met lokale mensen en volgens lokale regels invullen, maar alvast denken: werkt dit ook honderd keer zo groot? Daarnaast zijn goed marktonderzoek en het uitdragen van je idee belangrijk. Gooi die Nederlandse schroom van je af. Wij Nederlandse ondernemers moeten slimmer zijn dan de rest, dus denk na over hoe mensen aangesproken willen worden, wat in Frankrijk anders is dan in Rusland."

Een voorbeeld hoe AcceptEmail dat aanpakt in Amerika:

Wat betreft AcceptEmail wil hij voor het maximale gaan. "Ik ga voor eeuwige roem en wil iets achterlaten waar ik trots op kan zijn. En dat is als dat saaie rekeningen betalen is veranderd." Of dat ook werelddominantie is? Kwakernaak: "Dat weet ik niet, we kijken hoe ver we kunnen komen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore