Economie

MessageBird is Nederlands trots op Mobile World Congress

23 februari 2016 08:57 Aangepast: 01 augustus 2017 08:30

De Nederlandse start-up MessageBird mag dan kantoren in Londen en Miami hebben, op de booth bij de Mobile World Congress wordt enkel Heineken-bier geserveerd. Ze zijn trots op hun roots, vooral nu de interesse uit het buitenland toeneemt.

Elke week neemt MessageBird-ceo Robert Vis (31) een paar nieuwe mensen aan. Zo snel groeit het bedrijf dat hij zo'n vijf jaar geleden oprichtte. Vis had voor MessageBird een ander eigen bedrijf dat mobiele betalingen voor gamebedrijven verzorgde. Toen een klant vroeg om een systeem waarmee hij in één keer heel veel klanten kon bereiken, ontwikkelde Vis dat. Het systeem was zo gewild, dat hij zijn oude bedrijf verkocht en MessageBird oprichtte.

Inmiddels is MessageBird uitgegroeid tot een bedrijf met 35 werknemers. Het merendeel van het team is gevestigd in Amsterdam, maar de start-up heeft ook een kantoor in Londen, Miami en Hamburg. Dat is ook wel nodig, want MessageBird wordt inmiddels door meer dan 10.000 bedrijven gebruikt. "Sinds dag één maken we winst en we hebben geen investeerders, en daar ben ik trots op", zegt Vis.

Van Ambert Alert tot Intrum Justitia
Hoe MessageBird dat voor elkaar krijgt? "We bieden een platform aan waarmee bedrijven in één keer heel veel mensen kunnen bereiken. Dat kan bijvoorbeeld via sms, dat nog steeds een enorm belangrijk communicatiemiddel is. Er zijn 7 miljard smartphones die je met een sms'je kunt bereiken, dat is een stuk meer dan bijvoorbeeld een Facebook", zegt Vis. Sinds kort kunnen bedrijven bij MessageBird naast sms ook berichtjes versturen via WhatsApp, Telegram en WeChat.

Thumbnail

In de praktijk gebruikt een bedrijf MessageBird om een grote groep klanten een bericht te versturen. HelloFresh gebruikt het bijvoorbeeld om klanten over hun maaltijdenbox te informeren. Een Nederlands ziekenhuis zet het platform in om afspraken in te plannen. Incassobureau Intrum Justitia laat via MessageBird mensen met een sms'je weten dat ze hun rekeningen moeten betalen. En de overheid gebruikt MessageBird wanneer het voor een Amber Alert binnen 15 minuten een miljoen mensen wil bereiken.

Meer mogelijkheden door WhatsApp
Door chat-apps als WhatsApp, Telegram en WeChat toe te voegen, komen daar allerlei mogelijkheden bij. Denk aan een verzekeraar die schademeldingen afhandelt via WhatsApp, door klanten een app'je met een foto van de schade te laten sturen, waarna de vergoeding wordt geregeld. De verzekeraar gebruikt MessageBird dan om met klanten te communiceren en schademeldingen als 'open' of 'afgehandeld' te markeren.

Een bedrijf als Coolblue, dat klant is bij MessageBird voor de aflever-sms'jes, kan dergelijke chat-apps voor allerlei andere zaken inzetten. "Bijvoorbeeld voor de klantenservice. Dat gebeurt nu vaak via de telefoon of sociale media, maar door een app als WhatsApp te gebruiken wordt het contact persoonlijker", legt Vis uit.

Thumbnail

Wachten op een grote naam
MessageBird wordt al gebruikt door enkele grote namen uit de techwereld, zoals Telegram en Microsoft. Zij zetten de dienst in voor de automatische verificatie-sms'jes die je krijgt als je je aanmeldt. MessageBird verstuurt voor die 10.000 klanten elke maand meer dan 100 miljoen berichten en dat blijft niet onopgemerkt: "We krijgen elke week aanbiedingen van bedrijven die ons over willen nemen."

Maar aan de tent verkopen denkt Vis nog niet, of het moet wel echt 'een heel groot bedrijf' zijn. Hij noemt WhatsApp-ceo Jan Koum als voorbeeld: "Hij heeft met een klein team de wereld veroverd. Je wordt geen ondernemer om geld te verdienen, maar om iets neer te zetten. Als dan opeens Mark Zuckerberg op je stoep staat, snap ik dat je je bedrijf verkoopt. Ik maak ook graag tijd vrij als Mark langs wil komen om te praten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`