Geld en Werk

Jaarlijkse beoordeling kan raam uit met Impraise

16 april 2016 17:26 Aangepast: 16 april 2016 18:03
Beeld © Impraise

Een keer per jaar een beoordelingsgesprek is echt veel te weinig, vinden steeds meer werknemers. Start-up Impraise zorgt er voor dat je veel vaker feed back kunt krijgen én geven. Het bedrijf, dat wordt ondersteund door start-up incubator Y Combinator, kreeg net een lening van 1,6 miljoen dollar van investeerders.

Je krijgt een schouderklopje van je baas, maar tijdens het beoordelingsgesprek, maanden later, is hij of zij dat al lang weer vergeten.

Bas Kohnke en de drie andere oprichter van Impraise baalden daar zo van dat ze de koppen bij elkaar staken en zelf met de oplossing kwamen.

Continu beoordelingen
Impraise is een software-programma waarmee je continu beoordelingen kunt krijgen én je kunt kennis delen met je collega's. Impraise is een samentrekking van 'improve' en 'praise', vertelt mede-oprichter en ceo Kohnke.
 
De vier oprichters staken in eerste instantie zelf geld in het bedrijf, elk zo'n 15.000 euro. Later werden ze ondersteund door Y Combinator, dat start-ups helpt en ze kregen ze een lening van 120.000 dollar. Nu wil Impraise verder groeien en daarvoor heeft het nu een lening van 1,6 miljoen dollar gekregen van een aantal investeerders. Deze lening kan later in aandelen worden omgezet.

Thumbnail

De vier oprichters van Impraise 

Verkoopactiviteiten uitbreiden
Dat geld wil Kohnke vooral gebruiken om de verkoopactiviteiten uit te breiden, om meer klanten te krijgen. Een deel van het geld zal ook worden gebruikt om het systeem uit te breiden. Daarvoor zullen er tussen de acht en tien werknemers bij komen, verdeeld tussen Amsterdam en New York. De mate waarin hangt ook af van waar goede mensen gevonden kunnen worden.

Kohnke wil niet kwijt hoeveel omzet er wordt behaald, wel zegt hij dat er nog geen winst worden behaald. Impraise heeft bekende ondernemingen als Booking.com en Wolters Kluwer al als klant.
 
Niet organisatie, maar medewerkers centraal
Van oudsher stellen veel organisaties zichzelf centraal, maar bij Impraise draait het om de medewerkers, zegt Kohnke. Doelstelling is het personeel bewust te maken wat ze goed doen en wat beter kan, terwijl ze verder sneller kunnen leren en zich kunnen verbeteren.

Uiteindelijk is dat voor een organisatie natuurlijk ook gunstig. Je moet goede werknemers kunnen vasthouden, ze komen niet alleen voor het salaris, aldus Kohnke.

Millennials
Tegenover het beoordelingsgesprek dat traditioneel maar één keer per jaar plaats vindt, staat nu het systeem waarbij je het hele jaar door feed back krijgt en kunt geven. Dat sluit ook prima aan bij wat werknemers tegenwoordig liever hebben, dat geldt vooral voor de millennials.

Werknemers werken soms aan meerder projecten tegelijk en met Impraise kunnen ze van elk project feed back vragen en krijgen.
Met Impraise kun je trouwens ook managers beoordelen en anoniem feed back geven.
 
Integratie met andere systemen
Impraise is een platform voor zowel mobiel als desktop. Het maakt niet zoveel uit hoe groot de organisatie is die het systeem koopt. Ook grote bedrijven kunnen er prima mee uit de voeten, het kan ook worden geïntegreerd met Workday, dat veel door human resources-afdelingen worden gebruikt.

Het is niet het enige systeem dat in de markt is, maar andere systemen nemen meer de HR-manager als uitgangspunt en Impraise de werknemer, legt Kohnke uit.

Amsterdam en New York
In oktober 2013 begon Impraise. De vier oprichters, naast Kohnke een Duitser, een Fransman en een Portugees, hadden allemaal in een andere organisatie gewerkt. Ze begonnen in San Francisco. Later openden ze een kantoor in Amsterdam, in Europa zitten de klanten.

Van de 23 werknemers zitter er nu 20 in Amsterdam, daar is ook de productontwikkeling. In het kantoor in New York werken drie mensen. In San Francisco is nog wel een vestiging voor de ondersteuning van klanten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore