Economie

Miljoeneninvestering voor Groningse start-up

09 februari 2016 12:57 Aangepast: 01 augustus 2017 12:00

De Groningse start-up Crowdynews, die sociale media monitort om nieuws te spotten, heeft een flinke investering van 3,7 miljoen euro gekregen. Daarmee komt het totaal aan opgehaalde investeringen neer op 6,2 miljoen euro.

Crowdynews maakt het voor nieuwsorganisaties mogelijk om via sociale media - denk aan Facebook, Twitter en YouTube - informatie over een specifiek onderwerp te vinden en die content aan een artikel toe te voegen. In Nederland maken onder andere de Persgroep en het Dagblad van het Noorden gebruik van de technologie van de start-up, die in 2010 is opgericht door Edwin Kuipers en Jeroen Zanen.

Begonnen in de VS
In tegenstelling tot veel andere Nederlandse start-ups richt Crowdynews zich juist niet per se op Nederland. Het Groningse bedrijf begon in de VS, ging daarna naar Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika en is pas sinds enkele jaren actief in Europa. "We zijn zo hard gegroeid door ons eerst te richten op Engelstalige nieuwsorganisaties, en vervolgens pas te lokaliseren", laat Zanen weten. Inmiddels wordt de content die Crowdynews op sociale media vindt maandelijks meer dan 1,85 miljard keer bekeken.

Thumbnail

Het dashboard van Crowdynews over 'Kerstmis op sociale media'

Een Oekraïense krant is volgens Zanen een schoolvoorbeeld van hoe Crowdynews kan worden ingezet: "Toen net de gevechten op het plein in Kiev begonnen, kon de krant via onze dienst foto's en video's vinden en deze samen met het artikel publiceren. Dan ben je niet alleen sneller dan concurrenten, maar bied je ook meer relevante informatie die op allerlei sociale netwerken te is te vinden." 

Kantoren openen en mensen aannemen
De 3,7 miljoen euro aan investeringen wordt door Crowdynews gebruikt om een kantoor in het Verenigd Koninkrijk te openen en verder uit te breiden in de VS. "Met het geld willen we vooral meer mensen aannemen, want goede werknemers kosten in de VS meer dan in Nederland", aldus Zanen. Naast kantoren in Groningen en Boston heeft Crowdynews ook een vestiging en Singapore en een team in Sao Paulo.

Zanen: "We zijn actief in veertig landen en meer dan 25 verschillende talen, waardoor we moeten blijven investeren om te groeien. En groeien doen we in het buitenland, want de Nederlandse markt is gewoonweg heel klein."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`