Economie

Amsterdam zet streep door ongevraagde reclamefolders

10 maart 2016 09:37 Aangepast: 01 augustus 2017 04:00
Beeld © ANP (Archieffoto)

Wil je nog van die ouderwetse reclamefolders in je brievenbus? In Amsterdam moet je dan binnenkort waarschijnlijk een speciale ja/ja-sticker op je deur plakken. Een maatregel die per jaar 10 miljoen kilo oud papier scheelt, volgens de Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren.

Die partij kreeg naar eigen zeggen 'de handen op elkaar in de gemeenteraad' met haar plan om het huidige systeem voor reclamefolders op z'n kop te zetten. De gemeenteraad stemt in april over het voorstel. 

Ja/ja-sticker
Tot nu toe werkt het in Nederland zo dat mensen die geen reclamefolders willen ontvangen, een nee/ja-sticker bij de gemeente kunnen aanvragen. Zij krijgen dan nog wel de gratis weekbladen, maar geen reclamefolders. Maar veel mensen zijn te lui om zo'n sticker aan te vragen en krijgen dus ongevraagd stapels reclame per week in de bus, die vaak ongelezen bij het oud papier belanden of in het ongunstigste geval in het huisvuil. 

De Partij voor de Dieren vergelijkt haar plan, waarbij de consument bewust kiest voor het ontvangen van reclame, met commerciële e-mails. Aanbieders moeten daarbij eerst toestemming vragen voor ze consumenten reclame, bijvoorbeeld in de vorm van nieuwsbrieven, mogen sturen. In dat zogeheten 'opt-in-systeem' krijg je in principe nooit reclame in je digitale brievenbus waar je niet om hebt gevraagd. Volgens de partij zit slechts een derde van de Amsterdamse bevolking te wachten op ongeadresseerd reclamedrukwerk. 

'Scheelt dode bomen'
Behalve oud papier, op jaarbasis alleen al in Amsterdam goed voor 33.000 dode bomen volgens de PvdD, scheelt het voorstel ook op andere manieren voor het milieu. De folders hoeven niet gedrukt te worden, wat ook inkt scheelt en weggegooide stapels folders in sloten en onder viaducten behoren hopelijk ook tot het verleden. 

Niet iedereen is blij met het plan: de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is fel tegen. Volgens hen werkt het systeem met ja/nee-stickers en nee/nee-stickers goed en zijn reclamefolders belangrijk voor winkeliers. Folders zouden voor gemiddeld 29 procent van de omzet zorgen en 'stellen de consument in staat om goed geïnformeerde keuzes te maken', schrijft de RND in een persbericht. 

Nederland
Jaarlijks wordt er in heel Nederland 205 miljoen kilo papier aan reclamefolders verspreid, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. In 2013 had ruim een vijfde van alle Nederlandse huishoudens een sticker waar reclame mee geweigerd werd en werden er ruim 10 miljard folders verspreid, omgerekend 34 kg papier per jaar per huishouden. 

`