Techweek

'Over vijf jaar kijken we meer naar games dan naar voetbal'

31 oktober 2016 06:15 Aangepast: 29 juli 2017 23:30

Gamen draait om zombies neerschieten? Nee hoor, over vijf jaar kijken we massaal naar games zoals we nu naar voetbalwedstrijden kijken, zegt Adriaan de Jongh (26). Een interview met een van Nederlands vooraanstaande game-ondernemers.

Hij heeft een hele reeks prijzen gewonnen, haalde de nationale en internationale pers en veroverde afgelopen jaar een plekje op de Forbes 30 under 30 lijst van meest veelbelovende jonge ondernemers ter wereld. Adriaan de Jongh is nog jong, maar een ervaren rot in de gamewereld. 

Als we hem spreken zit hij in Boston. Drie of vier keer per jaar vliegt hij naar Amerika, om gesprekken te voeren met ontwikkelaars, pers en platformhouders, zoals Apple, Google en Sony. Extreem belangrijk voor zijn werk, zegt hij, en iets wat je als gamemaker vaak moet doen.

Netwerk van onschatbare waarde

Het woord netwerken klinkt een beetje vies, vindt De Jongh, maar in de gamewereld is het 'alsof je met een grote groep vrienden gaat rondhangen'. "Het voelt niet als netwerken, maar je krijgt er wel dingen mee voor elkaar. Als je in de scene iemand van Apple ontmoet, is dat van onschatbare waarde."

En dan nog: als je eenmaal een goede connectie gelegd hebt, zit je niet gebeiteld. "In de gamewereld veroudert je netwerk heel snel. Bij Apple en Google doen mensen elke twee jaar wel weer wat anders."

Designen en uitvoeren

Van oorsprong is De Jongh gamedesigner, iemand die concepten bedenkt, maar inmiddels is zijn rol veel verder uitgebouwd. "Ik geloof er heilig in dat je aan design alleen niet meer genoeg hebt. Je moet ook je eigen ideeën kunnen uit werken - programmeren dus - en itereren, aanpassen. Dan heb je veel beter inzicht in wat wel en niet werkt."

Het is één van zijn krachten, zegt hij, want 'dat kunnen er niet zoveel in Nederland'. Al verandert dat wel, ziet hij. "Er is een langzame transitie gaande dat mensen inzien dat dat belangrijk is."

Veranderen, testen en aanpassen                                                                                                                                                            

In de gamewereld draait alles om 'itereren': iets maken en dat steeds testen en aanpassen, net zolang tot er een goed eindresultaat is. "Ik maak in eerste instantie niet meer dan een hele slechte versie van een game, nog zonder muziek of geluiden." Die wordt getest door allerlei verschillende mensen, van alle leeftijden, want dat vindt hij belangrijk. Zelfs zijn moeder test mee, want 'die heeft altijd hele goede punten'. "Als je dat proces 1000 keer herhaalt, heb je een game. Niet elk klein detail vooraf kapot denken, maar blijven testen."

Waarom de feedback van zowel een kind als zijn oma belangrijk is? "Als je een marketeer loslaat op de gamewereld, zal die altijd een doelgroep willen definiëren. Dat vind ik een beetje onzin. Ik wil graag games maken die voor iedereen te begrijpen zijn."

Pewdiepie en Apple

De meeste Nederlandse gameontwikkelaars richten zich puur op het maken van games, ziet De Jongh, terwijl het verhaal eromheen net zo belangrijk is. "Alleen je game in de app store of winkel zetten is niet genoeg, het moet gepaard gaan met heel veel kabaal."

En kabaal, dat krijg je bijvoorbeeld als je een bekende youtuber als Pewdiepie zover krijgt om je game te spelen in zijn vlog. Of als spelers je game streamen via Twitch.tv, het grootste livestreamingplatform ter wereld. "Maar dat is ongeveer net zo moeilijk als kunnen praten met Google en Apple, die platformen hebben een gigantische following."

Voorop in serious games

Stelt de Nederlandse gamewereld iets voor, wereldwijd? "Nederlandse gameontwikkelaars in de entertainmentindustrie zijn op twee handen te tellen, maar qua serious games lopen we best ver voor", zegt hij. Dan gaat het bijvoorbeeld om games die worden gebruikt als studiemateriaal of programma's die gebruikt worden door bedrijven. "Er zijn weinig landen waar ze zo serieus genomen en waar er zoveel zaken in wordt gedaan."

In de gamewereld werk je meteen internationaal, legt de jonge ondernemer uit, en toegang tot de wereldwijde markt krijgen is over het algemeen geen probleem. Voor zakelijke mogelijkheden moet je wel meer moeite doen. "Dat is de reden dat ik zo vaak naar het buitenland ga; zorgen dat Apple of Sony mijn game afneemt. In Amerika lopen meer van dat soort mensen om je heen, en investeerders die flinke bedragen in games steken. Die heb je in Nederland maar weinig."

32 miljoen kijken mee

Een grote trend in games ziet De Jongh in het livestreamen van gamewedstrijden. "De cijfers daarvan zijn gewoon angstaanjagend. Er keken 32 miljoen mensen naar het wereldkampioenschap van League of Legends. Hoe we nu kijken naar voetbal is hoe we over vijf jaar naar games kijken, met dezelfde waardering voor teams. Dan wordt er net zo geroddeld over gamers als we nu roddelen over voetballers."

Tot nu toe is daar in Nederland nog niet zoveel aandacht voor, vindt De Jongh, maar hij is ervan overtuigd dat dat snel gaat komen. "Bij games denken Nederlanders aan zombies schieten, maar ook hier gaat het livestreamen groot worden. Binnenkort gaat er een hele generatie oudere journalisten uit, en voor de nieuwe, jonge gamejournalisten zijn dat soort dingen super normaal. Ook het koppelen van een game aan een platform: jij in je eentje tegen 10.000 andere gamers spelen."

Virtual reality

Of VR groot wordt, vindt De Jongh nog een beetje de vraag. "Er wordt veel in geïnvesteerd, maar het is nog een enorme niche. De meeste mensen hebben nu een VR-ervaring met een smartphone in een kartonnen houder, maar dat is een pauperervaring. De Oculus is al iets beter, de Vive is het allergaafst. Maar die is weer duur."

Dat maakt het een kip-ei spel, denkt hij: als weinig mensen een Vive hebben, is het voor grote ontwikkelaars minder interessant om er games voor te maken, maar als er weinig kwalitatieve games voor het platform zijn, kopen ook minder mensen zo’n ding. "Het is nog lang niet bij de massa normaal. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld nog geen vr-bril."

Switch naar freelancen

Nadat hij vier jaar lang een bedrijf runde met twee vrienden - gestart na een afstudeerproject - besloot hij vorig jaar om zelfstandig verder te gaan. "Na acht games kregen we te veel creatieve verschillen, het was wel mooi geweest. Nu werk ik vanuit huis, maar steeds met andere mensen samen. Dat vind ik belangrijk en leuk."

Zijn belangrijkste tip voor andere gamemakers: als je graag games wilt maken, maar niet goed bent in marketing doen, zoek dan mensen om je heen die dat kunnen doen. "Wees je ervan bewust dat de game maken maar de helft van het verhaal is. Wees bereid na te denken over de zakelijke kant."

Deze week is het Techweek op RTL Z. Met veel extra verhalen over de laatste technologische trends. Lees ze hier allemaal terug.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`