Geld en Werk

Bestverkochte iOS-adblocker gaat toch advertenties tonen

25 september 2015 09:19 Aangepast: 25 september 2015 09:30
Beeld © Bloomberg

De bestverkochte adblocker voor iOS, Crystal, gaat adverteerders de mogelijkheid bieden om tegen betaling toch hun advertenties aan gebruikers te tonen.

Crystal is voor 0,99 euro in de App Store te downloaden en staat al sinds de release van iOS 9 bovenaan de lijst met populairste iOS-apps. iOS 9 maakt het mogelijk om een adblocker te installeren. Door Crystal te te kopen en downloaden, zien gebruikers geen advertenties meer in de Safari-browser.

Deal met Eyeo
De maker van Crystal heeft nu een deal gesloten met Eyeo, het bedrijf achter Adblock Plus: de populairste adblocker met honderden miljoenen gebruikers. Adblock Plus maakt het mogelijk voor adverteerders om tegen betaling toch advertenties aan de gebruikers van Adblock Plus te tonen, ondanks dat ze de plugin hebben gedownload om alle advertenties te blokkeren. 

Eyeo noemt deze advertenties 'niet-opdringerig' en vindt het dan acceptabel om toch nog reclame aan de gebruiker te tonen. Dat bedrijven als Google en Microsoft fors geld betalen aan Eyeo en Adblock Plus, speelt logischerwijs ook een grote rol. RTL Z schreef eerder al over de dubieuze praktijken van Adblock Plus.

De advertenties van bedrijven die geld betalen aan Eyeo, worden nu ook aan Crystal-gebruikers getoond. Van die inkomsten krijgt de ontwikkelaar van Crystal ook een percentage.

Niet voor het geld
Volgens de maker van Crystal is het geld niet de reden dat er advertenties aan Crystal worden toegevoegd. Door advertenties te tonen, komt Crystal naar eigen zeggen de gedupeerde uitgevers tegemoet.

Gebruikers die Crystal downloaden of updaten, krijgen automatisch de nieuwe 'niet-opdringerige advertenties' te zien. Dit kun je wel handmatig uitschakelen via de instellingen, net als bij Adblock Plus.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore