Economie

Instagram-tijdlijnen gaan op de schop

16 maart 2016 09:12 Aangepast: 16 maart 2016 11:06

Na Twitter verandert ook Instagram de volgorde van zijn tijdlijn. Niet meer chronologisch, maar op basis van welke foto's het 'interessantst' zijn.

Instagram is begonnen met het testen van meer persoonlijke feeds. Foto’s en video’s worden daarmee niet langer op basis van nieuw naar oud getoond. In plaats daarvan schat Instagram met een algoritme in wat de gebruiker waarschijnlijk het meest interessant vindt.

Net als Facebook
De nieuwe tijdlijn moet daarmee meer op die van Facebook gaan lijken, het moederbedrijf van Instagram. Kevin Systrom, mede-oprichter van Instagram, zegt tegen de New York Times dat mensen doorgaans 70 procent van de posts in hun tijdlijn missen. "Wat we nu gaan doen, is zorgen dat de 30 procent die je ziet, de beste 30 procent is."

Instagram gaat gebruikmaken van machine-learning, een soort kunstmatige intelligentie, en interesses die je zelf aangeeft om foto's te selecteren. Heb je vaak contact met bepaalde personen, dan komen hun posts ook sneller bovenaan. Wanneer en of de test wereldwijd wordt uitgerold, is op dit moment nog onbekend. Ook onduidelijk is of gebruikers kunnen kiezen tussen de nieuwe tijdlijn en de oude, al lijkt dat op dit moment niet het geval.

Bron: Bright.nl. Elke maandag 21:30 Bright TV op RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore