Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Wat gaat JD Sports met Perry en Aktiesport doen?

JD Sports verkoopt in Nederland vooral sportschoenen Beeld © ANP

Het Britse JD Sports neemt Perry Sport en Aktiesport over. "Ze hebben in Nederland al aangetoond dat ze de markt goed snappen", zegt Dave Quadvlieg van brancheorganisatie InRetail.

Het beursgenoteerde bedrijf opende in 2013 zijn eerste filialen in Nederland, na de overname van veertien vestigingen van Setpoint. Inmiddels heeft het 16 winkels in ons land, waaronder een 'internationale flagshipstore' op de Nieuwendijk in Amsterdam.

JD Sports verkoopt in Nederland vooral sportschoenen. "Ze onderscheiden zich door modellen aan te bieden, die andere retailers niet kunnen inkopen", vertelt Quadvlieg. Zo kunnen consumenten bij de winkel terecht voor onderscheidende modellen van bijvoorbeeld Nike of Adidas-schoenen. 

Sportmerken specialiseren
In de deal met Perry Sport en Aktiesport, waarvoor JD Sports ruim 26 miljoen euro betaalt, zijn ook de merklicenties voor de eigen labels opgenomen. JD Sports mag dus, naast de logo’s, winkels en naam, ook de ‘huismerken’ van de winkels gebruiken. Zo verkoopt Perry Sport kleding en sportattributen met het eigen logo erop.  

Of ze dat gaan doen, is nog niet bekend. Volgens Quadvlieg is er een trend gaande onder de sportwinkels, die zich óf specialiseren óf juist veralgemeniseren, zoals bijvoorbeeld Decathlon. Die Franse sportketen biedt kleding van een eigen merk aan met een goede prijs/kwaliteitverhouding voor 66 sporten: van vissen tot paardrijden. 

"Daar ga ik niemand vinden die een loopanalyse maakt voor nieuwe hardloopschoenen", legt hij uit. Dus komt tegelijkertijd de speciaalzaak om de hoek kijken. "De gemiddelde sportzaak kon moeilijk keuzes maken, maar wordt met de huidige ontwikkelingen gedwongen om specifiekere zaken te ontwikkelen. Je kunt niet iedereen bedienen."

Aanpassing formule?
JD Sports is in Engeland niet alleen groot in sportschoenen, maar ook in outdoor artikelen. Als het bedrijf filialen ombouwt, dan zou Quadvlieg het niet onlogisch vinden als deze naar dat voorbeeld omgebouwd worden. "Van de Aktiesportwinkels zou ik JD Sports maken, die merken lijken heel veel op elkaar. Of Perry Sport omgebouwd wordt, ligt wat ingewikkelder. Ze hebben een sterke naam in Nederland."

Opvallend is dat JD Sports steeds vaker over de grens kijkt. "JD dringt nu ook dieper door in de Europese markt, met winkels in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje", schrijft het zelf op haar website. Daarnaast opende het afgelopen half jaar voor het eerst winkels in Scandinavië, Italië en België. Amerika staat als volgende op het lijstje. "Als je het merk Europees wil branden, moet je eigen naam daarvoor gebruiken", zegt Quadvlieg.