Economie

Ergens 'een nachtje over slapen' helpt niet met beslissingen nemen

19 december 2015 11:55 Aangepast: 04 augustus 2017 01:57
Archiefbeeld.

We zeggen het vaak als we een belangrijke beslissing moeten nemen: 'ik slaap er even een nachtje over', in de hoop dat we de volgende ochtend zeker zijn van onze keuze. Dat helpt niet, zeggen onderzoekers.

Wel of niet die dure aankoop doen? Ja zeggen tegen die nieuwe baan? We denken er graag een tijdje over na, alsof een intuïtieve keuze niet goed genoeg is. Slaap helpt ons enorm bij een heleboel dingen: goede nachtrust maakt ons creatiever, alerter en productiever

Dat zou dus ook een goed effect kunnen hebben op ons keuzegedrag, dachten onderzoekers van Harvard, Stanford en de Universiteit van Massachusetts. Ze namen de bekende mythe onder de loep aan de hand van het gedrag van studenten. Die ze lieten kiezen uit vier laptoptassen, die allemaal ongeveer hetzelfde waren in prijs, kwaliteit en uiterlijk, maar verschillende goede en slechte eigenschappen hadden. Een deel van hen mocht 's avonds kijken naar de tassen en daarna een nachtje slapen over hun keuze, het andere deel kreeg 's ochtends de tassen voorgelegd en moest daar later op de dag uit kiezen. 

Meer keuzemogelijkheden in je hoofd
De uitkomsten waren het tegenovergestelde van wat de onderzoekers dachten te vinden. Want de studenten die na een nacht slapen hun keuze mochten bepalen, bleken veel meer goede eigenschappen van de tassen te hebben onthouden, maar ze waren een stuk minder zeker van hun keuze dan degenen die dezelfde dag nog de knoop hadden doorgehakt.

De onderzoekers komen dan ook tot de conclusie dat ergens 'een nachtje over slapen' een beslissing nemen misschien juist wel moeilijker maakt. Want als je meer (positieve dingen) onthoudt van de verschillende mogelijkheden die je hebt, in plaats van opties weg te strepen, maakt dat het proces lastiger. "Ergens over slapen zorgt er niet voor dat je je beter voelt over de keuze die je maakt, en kan zelfs zorgen dat je je er slechter door voelt", zegt onderzoeker Uma R. Karmarkar tegen Harvard Business School.

`