Ga naar de inhoud
Interview

31,5 miljoen voor fintech start-up Spotcap

Niels Turfboer, managing director Spotcap Beeld © Spotcap

Fintech start-up Spotcap, een online kredietverstrekker voor het mkb en zzp'ers, haalt 31,5 miljoen euro op. Spotcap leent voor korte tijd geld uit tegen hoge rente. Het bedrijf wil met het extra geld verdergroeien in Nederland, Spanje en Australië. RTL Z sprak met managing director Niels Turfboer.

Spotcap is opgericht in 2014, met een hoofdkantoor in Berlijn en drie lokale kantoren in Amsterdam, Madrid en Sydney. De investering die het nu krijgt, komt van Finstar Financial Group - een participatiemaatschappij opgericht door de Russische miljardair Oleg Boyko.

Spotcap leent startende en bestaande ondernemers tot maximaal 150.000 euro uit voor een periode van één tot maximaal twaalf maanden. De rente loopt op tot ruim 12 procent per jaar.

Een Russische investeerder - hoe kwamen jullie daarmee in contact
"Finstar was op zoek naar een sterke fintechpartij die actief is in het mkb-segment en raakte geïnteresseerd in Spotcap. Onze Duitse aandeelhouder Rocket Internet (die ook in bedrijven als HelloFresh en Zalando investeert red.) heeft uiteindelijk de introductie tussen Spotcap en Finstar gefaciliteerd."

Wat is het voor een investeerder?
"Finstar past goed bij ons omdat het de laatste tijd grote investeringen heeft gedaan in andere fintechbedrijven. Zo namen ze eind 2012 een meerderheidsbelang in 4Finance: een bedrijf uit Letland waar je online tot zo’n 2000 euro kunt lenen. En afgelopen november investeerde Finstar 15 miljoen in Euroloan, een Finse start-up die zich toelegt op een virtuele creditcard."

Jullie werken met een algoritme dat direct online gegevens van de aanvrager beoordeelt. Hoe werkt dat?
"Binnen tien minuten kunnen we beoordelen of iemand krediet kan krijgen, hoeveel krediet en onder welke voorwaarden. Bij kredietverlening draait álles om een goeie risicoanalyse. Ons algoritme kijkt naar zo’n 120 variabelen. Denk aan jaarrekeningen, btw-afdracht, analyse van de bankrekening, informatie van kredietbureaus. Maar we kijken ook naar hoe een potentiële klant op social media acteert. ‘Social scraping’ heet dat. 

Stel dat een restaurant een krediet aanvraagt, dan kunnen wij aan de online beoordelingen zien hoe klanten het restaurant ervaren. De financiële informatie blijft het belangrijkst, maar dit soort dingen wegen we ook mee. Al die informatie gaat in de blender. Het algoritme doet het grootste deel van de analyse. De mens checkt uiteindelijk nog de zaken waar je meer context voor nodig hebt. Bijvoorbeeld als de aanvraag van het bedrijf in een complexe holdingstructuur zit. De klant heeft binnen een dag uitsluitsel of hij in aanmerking komt voor krediet, en als het antwoord positief is staat het bedrag de volgende dag op de rekening.

Ik weet uit de tijd waarin ik nog voor ABN Amro werkte dat je ongeveer 3 tot 4 procent van de uitstaande leningen niet terugkrijgt, omdat de kredietnemer in de problemen zit. Bij ons is dat maar 0,5 procent. In de bijna elf maanden dat we nu in Nederland actief zijn hebben we maar één lening hoeven afschrijven van 2300 euro."

Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie pleitte recent op een bijeenkomst van VNO-NCW voor de terugkomst van de bankmedewerker. Mensen willen niet geholpen worden door een algoritme, zegt hij. Hoe ervaren jouw klanten deze bigdatadienstverlening?
"Wat ik heel erg zie is dat de klant wil ondernemen en niet heel tijdsintensief met zijn kredietaanvraag bezig wil zijn. Ik merk dat ze de snelheid van het behandelen van de aanvraag ontzettend belangrijk vinden. Persoonlijke benadering is wel belangrijk, maar dat hoeft echt niet een adviseur in een bank kantoor te zijn. Wij hebben altijd op z’n minst één keer contact met de klant, dat kan ook gewoon telefonisch."

Het gaat hard met Spotcap: dit is jullie derde financieringsronde in anderhalf jaar tijd. Een van de grote investeerders is Rocket Internet, die samen met Acces Industries en Holtzbrinck ventures 13 miljoen investeerde. Betekent dit dat jullie losser komen te staan van Rocket?
"Wij kunnen niets zeggen over de verhoudingen tussen de aandeelhouders, maar Rocket Internet blijft een belangrijke aandeelhouder. Dat willen wij ook graag: Rocket heeft ons erg geholpen in de opstartfase. Wij konden gebruik maken van een hoop technologische kennis die zij hebben op het hoofdkantoor in Berlijn."

Wat gaan mkb'ers en zpp'ers van deze investering merken?
"Door deze injectie kunnen we meer krediet verstrekken. Eerst konden ondernemers maximaal 100.000 euro lenen voor een half jaar, dat wordt nu 150.000 euro met een looptijd tot maximaal een jaar. Dat was wat we ook van onze klanten terughoorden: dat ze langer geld wilden lenen dan een half jaar. We gaan ook nog meer investeren in ons bedrijf en in hoe de klant onze dienstverlening ervaart. Spotcap heeft in Nederland nu voor zo’n 7 miljoen aan krediet verstrekt aan zo’n 450 klanten. We willen eind dit jaar op zo’n vier- à vijfduizend klanten zitten."

Eén van jullie concurrenten is het Amerikaanse Kabbage, die vorig jaar 135 miljoen dollar ophaalde bij verschillende internationale banken, waaronder ING. Hoe blijven jullie Kabbage voor?
"Kabbage is een speler uit de Verenigde Staten. Zo is het al langer bezig in het Verenigd Koninkrijk, maar daar maakt het geen noemenswaardige impact. Het zal door middel van de samenwerking met ING proberen op het Europese vasteland meer voet aan de grond te krijgen. Maar qua risicomodel en technologie zijn wij extreem sterk en kunnen we zeker concurreren met Kabbage. We zijn een bedrijf met sterke lokale teams die de markt goed kennen."

Bron: RTL Z / Hella Hueck
Meer over