Geld en Werk

Topman advertentiebranche: 'Adblockers zijn onze eigen schuld'

18 oktober 2015 15:39 Aangepast: 18 oktober 2015 18:22
Beeld © ANP

De advertentiemarkt moet zichzelf verwijten dat adblockers nu zo succesvol zijn, schrijft Scott Cunningham, een topman van de Interactive Advertising Bureau (IAB). Deze brancheorganisatie bepaalt de standaarden in de adverteerderswereld.

"Onder druk van de mogelijkheden en het grote geld zijn advertenties veel te overheersend en zwaar geworden", schrijft hij in een blog op de website van de organisatie. Volgens hem hebben marketeers zich daardoor in de eigen vingers gesneden.

De methode bestaat al langer, maar in de blog presenteert Cunningham 'een nieuwe standaard': L.E.A.N. Deze afkorting staat voor de marketingtermen 'Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive ads'. Het komt er grofweg op neer dat adverteerders meer content moeten maken waar gebruikers ook daadwerkelijk op zitten te wachten en geen storende pop-ups meer moeten ontwikkelen. In de offline wereld doen ze dit al vaker: zo heeft Ola bijvoorbeeld miljoenen strandparasols met het logo erop; nuttig voor de gebruiker en een uitstekende advertentieruimte voor het bedrijf.

Banners zijn uit
Die (zoals marketeers dat noemen) 'inbound content' wordt steeds belangrijker, want naast de adblockers zijn er nog meer manieren om adverteerders te manipuleren. Het programma Adnauseam klikt bijvoorbeeld automatisch op elke reclame van een webpagina, zonder dat de gebruiker iets merkt. Zo krijgen de websites wel genoeg inkomsten van adverteerders, maar heeft de bezoeker er geen last van.

Dat is al vervelend voor adverteerders, maar de software neemt ze nog steviger bij de neus, vertelt futuroloog Paul Ostendorf van Neoversum. Het heeft namelijk ook geen zin meer om gebruikers te tracken. Ieder bezoekersprofiel is identiek met dat van een andere gebruiker van Adnauseum. "Het leuke van deze aanpak is dat de gebruiker geen reclame meer ziet, de website toch de inkomsten heeft en de reclamemaker met waardeloze gebruikersprofielen zit en toch de rekening gepresenteerd krijgt.

Hoe werkt dat dan?
Vandaar dus de nieuwe koers, want er moet wel geld verdiend worden. Daarom proberen steeds meer bedrijven content te maken die niet te blokkeren valt, maar mensen juist leuk vinden. Zo proberen biermerken de lachers op zijn hand te krijgen met grappige filmpjes en hopen ze dat deze vervolgens veel gedeeld worden op social media. Kledingwinkels ontwikkelen platformen om gratis winkel- of kledingadvies aan te geven aan klanten. En Foodblogs worden soms betaald om producten aan te prijzen.

Dat brengt wel een risico met zich mee, want het verschil tussen onafhankelijke content en 'verkapte' reclames wordt daardoor steeds onduidelijker. Sommige websites hebben daar strenge regels over, maar anderen hebben er wat minder moeite mee. Jonah Peretti, de oprichter van zowel Buzzfeed als de Huffington Post heeft bijvoorbeeld eerder gezegd dat hij het geen probleem vindt als advertenties lijken op redactionele verhalen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore