Geld en Werk

Te veel voordeel KLM op Schiphol?

14 maart 2016 08:20 Aangepast: 01 augustus 2017 03:00
Archieffoto. Beeld © Bart Jekel

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat bekijken of de KLM niet wordt bevoordeeld op Schiphol.

Dat zegt Chrijs Fonteijn, topman van de ACM, in een interview met Trouw. Aanleiding zijn klachten van andere luchtvaartmaatschappijen.

Van oudsher zijn de KLM en Schiphol nauw verweven. KLM is de grootste speler op Schiphol. Volgens Fonteijn heeft KLM een bevoorrechte positie op Schiphol, omdat de luchthaven en daarmee Nederland goede verbindingen heeft met andere landen. De ACM gaat nu na of KLM ook voordelen krijgt die niet nodig zijn om dat netwerk in stand te houden. 

Commercieel bedrijf vs publiek belang
Volgens Fonteijn is een goed netwerk belangrijk voor Schiphol. Maar hij vraagt zich ook af hoe groot de rol van KLM moet zijn om de kwaliteit van het netwerk van verbindingen op peil te houden. "Ik denk dat veel mensen het wel fijn vinden dat je vanaf Schiphol met KLM alle kanten op kan, maar misschien is dat niets meer dan emotie. Andere maatschappijen kunnen immers ook overal heen vliegen."

Hierbij speelt volgens Fonteijn ook dat Schiphol verschillende belangen moet dienen. Aan de ene kant is het een commercieel bedrijf, maar aan de andere kant heeft de luchthaven een publiek belang.

Kijken waar grenzen liggen
Schiphol is voor het overgrote deel in handen van de overheid. Zo heeft het Rijk bijna 70 procent van de aandelen, de gemeente Amsterdam 20 procent en Rotterdam 2 procent. De enige andere aandeelhouder is Aéroports de Paris, dat 8 procent heeft.

Fonteijn geeft aan dat als je Schiphol gewoon zijn werk zou laten doen, andere luchtvaartmaatschappijen waarschijnlijk veel meer mogelijkheden zouden krijgen. ''Er zijn luchtvaartdeskundigen die zeggen dat je het beter vrij kunt laten, dat het wel goed komt met de netwerkkwaliteit. Wij gaan kijken waar de grenzen liggen."

Al langer discussie
Er is al langere tijd discussie over de relatie tussen Schiphol en KLM. Zo vinden andere maatschappijen dat KLM te veel voordelen krijgt, terwijl KLM verbolgen is dat Schiphol ook andere maatschappijen meer ruimte geeft.

De overheid is aandeelhouder in Schiphol en ze heeft bepaalde aandelen in KLM. De overheid gaat ook over het verstrekken van landingsrechten. Zo kregen luchtvaartmaatschappijen uit golfstaten, zoals Emirates en Etihad, vorig jaar geen extra landingsrechten. Die maatschappijen zouden staatssteun krijgen.

Het is in het belang van Schiphol en ook van reizigers dat de luchthaven niet te afhankelijk is van KLM. Mocht het niet goed gaan met KLM, dan zou dat de werkgelegenheid op Schiphol hard raken en passagiers zouden een groot deel van de vliegverbindingen zien verdwijnen en dat zou ook slecht zijn voor onze economie en het investeringsklimaat.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore