Geld en Werk

KLM: onacceptabel als nieuwe pier Schiphol pas in 2022 klaar is

12 september 2015 16:53 Aangepast: 13 september 2015 00:16

KLM juicht de bouw van de nieuwe A-pier op Schiphol toe, maar oplevering over zeven jaar is 'veel te laat'.

In het Noordhollands Dagblad zegt Pieter Cornelisse, directeur luchthavenstrategie van KLM, dat bekeken wordt of de A-pier er al eerder kan zijn. Dat kan mogelijk al in 2019 het geval zijn. ''2022 is veel te laat''. Verwacht wordt dat Schiphol eind dit jaar definitief besluit over wijziging van de plannen.

Schiphol is bezig met ingrijpende vernieuwingen. Nu al is in de spits geen plek voor alle toestellen. Daarom moet er een nieuwe pier komen. Aanvankelijk was het de bedoeling om te beginnen met een halve pier, om snel al de capaciteit te vergroten. Later werd besloten dat het toch meteen een hele pier zou moeten worden en daarna vond Schiphol dat er ook een nieuwe terminal moest komen en dat het bagagesysteem zou moeten worden uitgebreid.

De komende jaren wordt er tussen de 2 en 2,5 miljard euro geïnvesteerd. De extra wensen maken dat nog groter.

Concurrentie Schiphol
Schiphol heeft nu zeven pieren en de luchthaven heeft één grote terminal. Vorig jaar vertrokken in totaal 55 miljoen passagiers vanaf Schiphol. De luchthaven heeft te maken met concurrentie van onder meer Dubai en Istanboel. Die luchthavens liggen beter op de route naar Azië. Daarbij steken overheden flink geld in luchthavens. Volgens luchtvaartmaatschappijen krijgen hun concurrenten uit het Midden-oosten en Turkije ook steun van de overheid.

KLM is de grootste gebruiker van Schiphol. Er was een tijd dat KLM en Schiphol nog wel eens met elkaar overhoop lagen, maar nu zijn de verhoudingen, noodgedwongen, beter.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore