Geld en Werk

Ahold mag 'koninklijk' blijven heten na de fusie met Delhaize

29 februari 2016 11:08 Aangepast: 01 augustus 2017 07:00
Beeld © ANP

Ook na de fusie met het Belgische Delhaize mag Ahold het predicaat 'Koninklijke' blijven dragen. Daar heeft Koning Willem-Alexander mee ingestemd, heeft het supermarktconcern laten weten. Hoe krijg je zo'n label?

Een bedrijf krijgt het predicaat toegekend door degene die op dat moment de kroon draagt, nu dus koning Willem-Alexander. Dat gebeurt niet zomaar: het bedrijf moet daarvoor een belangrijke positie hebben in zijn vakgebied, van landelijke betekenis zijn, minstens honderd jaar bestaan, minimaal honderd medewerkers hebben, aantoonbaar stabiel zijn en een goede financiële positie hebben en zich expliciet als Nederlands bedrijf manifesteren.

In de regel wordt het predicaat toegekend aan één organisatie per branche, op het moment dat er een jubileum gevierd wordt, bijvoorbeeld een 125-jarig bestaan. Medische en financiële instellingen, en organisaties met een politiek of religieus doel komen niet in aanmerking. In Nederland zijn een paar honderden bedrijven, instellingen en stichtingen koninklijk. Je herkent ze vaak aan het kroontje, dat ze bij hun logo mogen gebruiken. De hele lijst is hier te bekijken.

Het label mag gedragen worden voor 25 jaar, daarna moet het verlengd worden. Het mag ook worden ontnomen. Hiernaast is er ook nog het predicaat 'hofleverancier', die wordt toegekend aan mkb-bedrijven die meer regionaal opereren zijn en minstens honderd jaar bestaan.

Nieuwe naam voor Ahold
Ahold is koninklijk sinds 1987, toen het bedrijf - begonnen als Albert Heijn - 100 jaar bestond. Na de fusie, die waarschijnlijk halverwege dit jaar zal worden afgerond, zal het nieuwe bedrijf officieel Koninklijke Ahold Delhaize heten. Al zal de 'roepnaam', zoals de woordvoerder zegt, gewoon Ahold Delhaize, zoals aangekondigd in juni vorig jaar.

Door de overname ontstaat een van de grootste supermarktketens ter wereld en de grootste in de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft 6500 winkels in Europa en de Verenigde Staten en 375.000 werknemers en bedient naar eigen zeggen 50 miljoen klanten per week. Het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf kom tin Nederland, het Europese hoofdkwartier komt in Brussel. Delhaize blijft als merk in België bestaan. 

Het bedrijf heeft nog een paar stappen te gaan voor de fusie officieel rond is: zo wacht het nog op goedkeuring van de aandeelhouders en van de autoriteiten in de VS en België. Op 14 maart wordt een speciale aandeelhoudersvergadering gehouden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore