Geld en Werk

Mannen shoppen vaker online dan vrouwen (en geven meer uit)

22 december 2015 06:01 Aangepast: 04 augustus 2017 01:25

Mannen kopen wat af, online. Ze shoppen niet alleen vaker op het internet dan vrouwen, ze kopen ook nog eens duurdere producten.

Het ziet er naar uit dat deze reclame de vrouw misschien wat onrecht aandoet:

Mannen shoppen namelijk meer online, blijkt uit cijfers van het CBS. In de afgelopen drie maanden heeft 9 procent van de mannen meer dan tien keer iets online gekocht, ten opzichte van 4 procent van de vrouwen.

Big spenders
Mannen kopen ook duurdere spullen en diensten. Met name elektronica, software, hardware en financiële producten zijn populair. Maar de meerderheid van de shoppers laat zich nog altijd vooral verleiden tot het kopen van kleding, schoenen, reizen en kaartjes voor evenementen.

Of er nou vrouwen of mannen iets in hun online winkelmandje stoppen, de omzetten van webwinkels gaan er hard op vooruit en stijgen harder dan die van de fysieke winkels. In de eerste negen maanden van 2015 was de online omzet 19 procent hoger dan in dezelfde periode in 2014, terwijl de totale detailhandel maar 1 procent meer omzette.

Jonge mensen
Online shoppen is inmiddels hartstikke normaal geworden. In 2015 kocht 77 procent van de personen van 12 jaar of ouder wel eens online; dat zijn 11,1 miljoen mensen. In 2012 waren dat er nog ongeveer 10 miljoen. Met name 25 tot 45-jarigen shoppen online, hoewel de sterkste stijging van de afgelopen jaren bij 45-plussers zit.

We shoppen dus wat af, maar dat gaat niet altijd op rolletjes. We hebben te maken met: te late levering van spullen (23 procent), technische problemen bij het bestellen of betalen (12 procent) en we ontvangen verkeerde of beschadigde goederen (9 procent).

Online shop-onthouders
Sommige mensen kopen eigenlijk nooit wat online. Het CBS vroeg een groep mensen die de afgelopen twaalf maanden niet online geshopt heeft waarom ze dat niet deden. Bijna 80 procent van hen gaf aan dat ze liever een winkel bezoeken om bijvoorbeeld het product in het echt te zien. 30 procent was bezorgd over de veiligheid en privacy, of wilden geen creditcard- of persoonlijke gegevens afgeven. Een kwart zei niet te weten hoe het moet. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore