Economie

Polen aan 'patatje oorlog' vanuit oranje foodtruck

14 december 2015 15:15 Aangepast: 04 augustus 2017 09:30
Niet dat ze daar geen friet kennen hoor, maar de Nederlandse standaarden zijn ze nog vreemd Beeld © Kris Florek

Die heerlijke geur van friet. Het moment dat je een vers patatje oorlog hebt besteld en alles uit een puntzak op kan peuzelen. In Nederland heel gewoon, maar in andere landen moeten ze daar nog achterkomen, zoals in Polen.

Niet dat ze daar geen friet kennen, maar de Nederlandse standaarden zijn ze nog vreemd. De meeste patat komt daar uit de vriezer. En de Hollandse sauzen kennen ze niet. Om die reden introduceert ondernemer Kris Florek de Nederlandse specialiteit in Polen. Sinds een aantal dagen kunnen de inwoners van Warschau kennismaken met verse frieten.

Dat is wel even wennen voor de Polen, want ze zijn nog niet erg bekend met satésaus, vertelt correspondent Gwenny Somberg. "Ik heb ernaar gezocht, maar geen enkele winkel heeft het." "Wel zijn ze gek op ketchup en ui", vertelt ze, "dus een frietje speciaal gaat er vermoedelijk gemakkelijker in". Michiel van Blommestein, ook correspondent in Polen, ziet dat de Belgische frieten al redelijk populair zijn in de stad. "Dus echt gemakkelijk wordt het niet."

Thumbnail

Satésaus
Als geboren Pool weet Florek de verschillen tussen de Nederlandse en de lokale frietjes. "Vanwege het klimaat is het niet mogelijk om het hele jaar door aardappels te kweken voor de verse friet. Bij Patat&More worden de aardappels vanuit Nederland naar Polen gebracht en verwerkt tot heerlijke frietjes. Wij serveren daar de echte Nederlandse kwaliteitssauzen bij, waaronder de echte satésaus."

Zijn Nederlandse bedrijf Florek Vastgoedonderhoud specialiseert zich vooral in verbouwen, interieur en onderhoud van bedrijfspanden; een hele andere tak van sport. De ondernemer liep al negen jaar rond met de wens om Nederlandse friet te verkopen in zijn andere thuisland. In Nederlands-Poolse kringen is Florek geen onbekende: zo werd de ondernemer 'Pool van het Jaar in Nederland 2014'. Ook was hij finalist van de 'Ondernemersprijs Haaglanden'.

'Aardappelen zijn armoede'
Aardappelen worden in Polen vaak met armoede geassocieerd, dus het heeft volgens hem weinig zin om puur de aardappel te promoten. "Daar bereik je een andere doelgroep mee." Daarom heeft hij ervoor gekozen om het product in een geheel Nederlands jasje te steken, inclusief knaloranje foodtruck.

Ook de friet zelf wordt op z'n Nederlands verpakt. De uit Nederland geïmporteerde verse frieten worden ter plekke gesneden en in uit Holland afkomstige olie gebakken, waarna ze in een oranje puntzak verdwijnen. Behalve het patatje oorlog, dat zit in een zak met een Nederlandse vlag. Alle sauzen en aardappelen liggen in glazen koelkasten, want 'transparantie is belangrijk'.

Thumbnail

Franchise ambities
Op de foodtruck zelf staan wat Nederlandse woorden, zoals wat 'patat' betekent. Op de servetjes staat de Poolse uitleg. Wie in het Nederlands bestelt, krijgt tien procent korting op de rekening. En er zijn omafietsen te koop.

Komend jaar wil hij het format nog iets verder aanscherpen, 'want kwaliteit is belangrijk'. Daarna hoopt hij het concept te kunnen franchisen. "In elke grote Poolse stad moet er eentje staan. En uiteindelijk zou het ook leuk zijn om er één in Amsterdam te hebben, voor de toeristen daar."

`