Economie

Pijbes laat zien: museumdirecteur moet óók marketeer zijn

01 maart 2016 14:33 Aangepast: 01 augustus 2017 06:30

Wim Pijbes stopt als directeur van het Rijksmuseum. Onder zijn leiding werd 'het Rijks' weer een stukje nationale trots. Daar kunnen andere museumdirecteuren wat van leren.

Vroeg vijftien jaar geleden aan een Nederlander op welke culturele organisatie hij het meest trots was, en de kans was groot dat hij het Anne Frankhuis noemde. Het museum stond op eenzame hoogte ten opzichte van de rest. Zelfs het Rijksmuseum kwam niet in de buurt, weet merkdeskundige Hendrik Beerda, die er onderzoek naar liet doen.

Van de troon gestoten
Sinds de heropening van het instituut en het aantreden van Pijbes is er iets bijzonders gebeurd met die ranking: het Rijksmuseum schuurt ineens heel dicht tegen het Anne Frankhuis aan. In Noord-Holland staat het Rijks zelfs op nummer één.

Het heeft allemaal te maken met de Pijbes-factor. Nederlands bekendste museumdirecteur is niet van de buis te slaan. "Hij wist als geen ander het Rijksmuseum in publiciteit te krijgen", zegt Beerda. "Natuurlijk had hij ook een geweldig team, maar zelf wist hij zich heel er goed in de kijker te spelen."

Talkshows
Zo was Pijbes een graag geziene gast bij talkshows De Wereld Draait Door en RTL Late Night.

"Maar het waren niet alleen de DWDD-optredens",  zegt Beerda. "Het zit ‘m in alles. In klein verband bij de opening van een tentoonstelling, tot de komst van Obama. Alles deed hij perfect. Hij trok de president van Amerika gewoon nog even aan zijn jasje voor een goede foto. Dat doen echt maar weinig museumdirecteuren."

Doorzetter
Daarnaast is Pijbes een enorm gedreven man, vertelt de merkexpert. Hij staat bekend als iemand die geen dingen half doet. Beerda: "Hij pakt iets vast en knalt door. Het zijn geen trucjes; het moet en zal. En dus gebeurt het gewoon."

Helaas is Pijbes zeldzaam in zijn soort. Wil de museumsector overleven, dan moeten andere directeuren heel erg goed kijken wat hij gedaan heeft bij het Rijksmuseum, zegt Beerda. "Veel directeuren zijn meer van de inhoud, het artistieke product. Pijbes is een van de weinige directeuren die het artistieke product en de marketing even belangrijk vindt. In deze tijd heb je dat steeds meer nodig. Als directeur moet je een goede marketeer zijn, anders red je het niet."

TedTalk
Kijk hier nog een recente TedTalkx van Wim Pijbes over de heruitvinding van het museum:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`