Een Britse startup scant persoonlijke social media-profielen en levert de informatie aan wie er ook maar voor wil betalen.
Stel je voor: je solliciteert, het gesprek gaat goed en dan komt je baas to be met een gek verzoek. Of je even je social media wil laten scannen. "Want dan weten we zeker wat voor vlees we in de kuip hebben."
En misschien is je baas niet de enige. Je huisbaas doet ook zo’n verzoek. En je bank, als je een hypotheek wil afsluiten. Oh en de nieuwe schoonfamilie. Het klinkt eng, maar Britse startup Score Assured heeft er een business model van gemaakt, schrijft The Washington Post.
Neurotische trekjes
De startup heeft al een product voor huisbazen live staan: Tennant Assured. Britten kunnen dus zomaar een verzoek van hun nieuwe huisbaas krijgen om Score Assured toegang te geven tot je Facebook, Twitter en Instagram (privé-)berichten. Op basis van deze informatie wordt een rapport gemaakt over je persoonlijkheid: hoe open en extravert je bent, of je neurotische trekjes hebt en wat je ‘financiële stressniveau’ is. Op deze manier kan de kersverse huisbaas inschatten of je je huur wel gaat betalen.
Het bedrijf wil in de toekomst dezelfde dienst leveren aan werkgevers en particulieren. De startup zelf vindt het eigen business model zeker niet ‘eng’, omdat de scan niet zonder toestemming plaatsvindt. De vraag blijft of je wel een keuze hebt, als het een harde eis is voor de huisbaas in kwestie.
Meer bedrijven
Score Assured is niet het eerste bedrijf dat social media scant om, bijvoorbeeld, een inschatting te maken van je persoonlijke financiën. Ook financiële instellingen checken de kredietwaardigheid van toekomstige klanten door social media te scannen. Neem het Duitse Kreditech, ook wel 'Amazon for consumer finance' genoemd. Wie een lening wil moet zijn social mediaprofiel met het bedrijf delen, zodat de startup een inschatting kan maken van je persoonlijkheid en daarmee je kredietwaardigheid. Wie deze informatie niet wil delen, heeft pech en krijgt geen lening.
Ook de startup Inventure gebruikt mobiele data - waar iemand heengaat, transacties en relaties - van mensen in opkomende landen om een kredietscore te bepalen.
De markt van mensen zonder kredietbeoordeling is een grote, schrijft de Financial Times. Wie de kunst van het krediet beoordelen goed in de vingers krijgt, heeft dus goud in handen.