Geld en Werk

1200 mensen eerder dood dankzij emissiefraude Volkswagen

03 maart 2017 18:02 Aangepast: 28 juli 2017 18:00
Beeld © ANP

De emissiefraude van Volkswagen heeft het leven verkort van 1200 Europeanen. Dat schrijven wetenschappers van het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT).

De emissiefraude die Volkswagen nu al twee jaar achtervolgt, klinkt voor velen als abstract en saai. Maar de onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) verbinden keiharde conclusies aan het schandaal. Volgens hun vandaag gepubliceerde onderzoek leidt het ontwijken van milieuwetgeving door Volkswagen tot 1200 vervroegde sterfgevallen in Europa.

Als ze die fout niet snel herstellen loopt dat getal op.

Waar ging het ook alweer om?

In september 2015 gaf Volkswagen toe dubieuze software geïnstalleerd te hebben in 11 miljoen Dieselwagens. Op die manier leken de auto's tijdens tests te voldoen aan Europese milieuwetgeving terwijl in feite vier keer zoveel giftige stoffen werden uitgestoten.

En dat heeft ingrijpende gevolgen, stellen de onderzoekers van MIT: "1200 mensen in Europa zullen vroeger sterven, ze verliezen ongeveer een decennium van hun leven." De Amerikaanse researchers leggen een direct verband met de excessieve uitstoot van Volkswagen auto’s die tussen 2008 en 2015 verkocht werden in Duitsland.

Duitsland en buurlanden

In Amerika verkortte het sjoemelen met 482.000 auto’s de levens van ongeveer zestig mensen, schreven dezelfde onderzoekers al in 2015. Maar in Europa is het drama dus groter. 

En dan met name in Duitsland, het thuisland van Volkskwagen, en buurlanden. "Luchtvervuiling is zeer grensoverschijdend", zegt onderzoeker Steven Barrett, MIT-hoogleraar in Luchtvaart en Astronautiek. "Vervuiling trekt zich niets aan van politieke grenzen. Vervuilende auto’s in Duitsland kunnen grote impact gehad hebben op buurlanden."

Al blijkt uit het onderzoek dat Nederland er relatief goed vanaf is gekomen. Met name Polen, Tsjechië en Frankrijk delen flink mee in de gezondheidsschade.  

Data analyse

De onderzoekers kwamen tot hun conclusies door het combineren van historische data over autogebruik en maakten op basis daarvan kaarten waarin het rijgedrag van Duitsers zichtbaar is.

Dat combineerden ze met simulaties van de atmosfeer – windrichtingen, temperaturen, luchtvochtigheid en andere gassen in de lucht – en voorspelden zo hoe de gifstoffen van de sjoemelauto’s zich hebben bewogen. Die resultaten konden weer gebruikt worden om ook de rest van de Europa te onderzoeken.

En nu?

De onderzoekers hebben ook nog een dringend advies voor de frauderende autobouwer. Ze schrijven dat als het Volkswagen lukt om de auto’s met fraudesoftware nog voor het einde van dit jaar terug te roepen en aan te passen naar de Europese standaard, dit 2600 extra voortijdige sterfgevallen zal voorkomen. "Oftewel 29000 levensjaren of 4.1 miljard euro aan zorgkosten."

De onderzoekers zijn overigens nog lang niet klaar en maken zich op voor nieuwe projecten. "Het lijkt onwaarschijnlijk dat Volkswagen het enige bedrijf is dat problemen heeft met excessieve uitstoot", zegt Barret. Hij wil zich gaan focussen op andere automerken die verdacht worden van soortgelijke vervuiling. "We gaan proberen dit te doen voor alle diesel voertuigen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`