Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Unilever verkoopt meer Omo en Knorr

Unilever verkocht in het eerste kwartaal meer producten en ook nog eens tegen een hogere prijs. Vooral in opkomende markten deed Unilever het goed, maar door valuta-effecten daalde de totale omzet.

De omzet van Unilever daalde in de maanden januari tot en met maart met 2 procent, tot 12,5 miljard euro, mede door een negatief valuta-effect van 7,1 procent. Unilever verkoopt veel buiten Europa en de euro werd sterker ten opzichte van veel valuta's.

Vooral in opkomende landen stegen de verkopen: met 8 procent. Het concern maakt geen resultaten bekend, dat is pas bij de cijfers over het eerste halfjaar.

Unilever verkocht 2,6 procent meer producten en het zag kans de prijzen met 2 procent te verhogen. Zonder rekening te houden met valuta-effecten steeg de omzet met 4,7 procent.

Hogere marktaandelen
Het marktaandeel steeg in alle categorieën waar Unilever actief is: Personal Care (onder meer deodorant, met merken als Axe en Rexona), Foods (voeding, met bijvoorbeeld Knorr), Home Care (wasmiddelen, met onder meer Omo en Cif) en Refreshment (ijs, met Magnum en Ben & Jerry's).

De vraag bij consumenten bleef de afgelopen maanden 'fragiel', stelt Unilever. Het bedrijf achter bekende merken als Dove, Knorr, Robijn en Ola zag nergens een uitbundige marktgroei. In Europa was zelf sprake van een neergang. In Noord-Amerika was de groei verwaarloosbaar. Ook in opkomende markten hield de situatie niet over met zwakke marktgroei.