Het gesjoemel met uitstoottesten van haar dieselmodellen raakt Volkswagen nu ook financieel. De winst van het merk Volkswagen verdampte in een jaar tijd. In het laatste kwartaal van vorig jaar werd een verlies geleden van 127 miljoen, hetzelfde kwartaal in 2014 leverde nog 780 miljoen euro winst op.
Het belangrijkste merk van de Duitse autofabrikant, die verder onder meer Skoda, Seat en Audi maakt, had in de laatste drie maanden van 2015 te maken met hoge kosten door reputatieschade en om klanten en autoverkopers tevreden te stellen. Vorige week werd een schikking bereikt in de Verenigde Staten over een schadevergoeding voor eigenaren van diesels. Naar verluidt betaalt de fabrikant 5000 dollar, volgens Volkswagen zelf gaat het om een 'substantieel bedrag'.
Meer omzet, minder winst
Om de oplopende kosten van dat schandaal te kunnen dragen is inmiddels meer dan 16 miljard euro opzij gezet. Daardoor leed het concern vorig jaar 1,6 miljard euro verlies. De grootste divisie van het Volkswagen-concern gemeten naar verkoopvolumes en opbrengsten was in heel 2015 goed voor een omzet van 106 miljard euro, een stijging van 7 procent.
Naast de gevolgen van dieselgate, zoals het gesjoemel van Volkswagen om dieselauto's milieuvriendelijker af te spiegelen is gaan heten, speelden ook lagere verkopen in Rusland en Brazilië het automerk parten.
'Overgangsjaar'
Volkswagen maakt volgens topman Mathias Müller in 2016 een 'overgangsjaar' door, na een maandenlange periode die vrijwel geheel in het teken stond van het dieselschandaal. Hoofddoel voor 2016 is het leggen van een fundament voor een nieuw en beter Volkswagen, zei Müller. In die plannen spelen elektrische auto's een belangrijke rol. Tussen nu en 2020 moeten minstens twintig nieuwe elektrisch aangedreven modellen het levenslicht zien.
Hoewel Müller vindt dat Volkswagen een goede uitgangspositie heeft om die omslag te kunnen maken, staat het bedrijf staat volgens de bestuursvoorzitter open voor samenwerking met andere partijen. Meer details volgen later dit jaat, als het concern zijn strategie voor de jaren tot en met 2025 presenteert.
'Solide ontwikkeling'
Müller benadrukte dat Volkswagen los van van alle eenmalige kosten in verband met het dieselschandaal, vorig jaar een 'solide ontwikkeling' heeft doorgemaakt. De veranderingen die daartoe hebben geleid, worden dit jaar versneld doorgezet, zei hij. Dit jaar al verwacht het concern weer winst te boeken.
Volkswagen krijgt veel kritiek op de afhandeling van het dieselschandaal met klanten. Veel auto's moeten nog voor een reparatie terug naar de garage. Müller zei te betreuren dat die operatie in onder meer thuisland Duitsland achterloopt op schema.
Bonus Winterkorn
De in september naar aanleiding van het dieselschandaal opgestapte Volkswagen-topman Martin Winterkorn toucheerde afgelopen jaar 7,3 miljoen euro. Hij kreeg bovenop zijn salaris van 1,4 miljoen euro bonussen van in totaal bijna 5,9 miljoen euro. Vakbonden en Volkswagen kwamen onlangs een inperking van de bonussen overeen, maar dat was pas na het vertrek van Winterkorn.
De persconferentie voor aandeelhouders en media was in eerste instantie gepland op 10 maart, maar werd toen afgelast. Het bedrijf had meer tijd nodig om het effect van het dieselschandaal te berekenen. Vorige week maakte Volkswagen bekend inmiddels 14,8 miljard euro opzij te hebben gezet vanwege het gesjoemel met uitstoottesten in de Verenigde Staten.