Geld en Werk

Ten Cate wil van degelijke onderbroeken-imago af

18 juni 2017 09:00 Aangepast: 18 juni 2017 08:59
Beeld © L. Ten Cate

Grote kans dat je oma in haar jeugd al onderbroeken van Ten Cate en badpakken van Tweka droeg. De twee merken bestaan al tientallen jaren en maken sinds dit jaar een rigoureuze verandering door. De ambities van de twee merken zijn torenhoog: het moet hipper en jonger. Dit seizoen presenteerden zij hun nieuwe collectie.

Ten Cate maakt al sinds de jaren vijftig ondergoed. De collectie was toen vooral degelijk, maar weinig modieus. Dat gold eigenlijk ook voor Tweka, het badmodemerk dat vorig jaar zijn 100-jarige jubileum vierde.

Eind 2015 zijn beide merken overgenomen door de private investeerders Antea en Jeroen van Douveren. Zij hebben serieuze plannen: als geheel moet het bedrijf 20 tot 25 procent groeien en om dat te bereiken, is het imago flink afgestoft. 

Jongeren moeten Tweka en Ten Cate hip gaan vinden. Dat is deels marketing, maar er wordt ook geïnnoveerd. "We hebben de dessins een stuk frisser en strakker gemaakt. In de stijl van Mondriaan en Bart van der Leck," zegt Van Douveren. Ook de stoffen zijn verbeterd: de badpakken zijn chloorbestendig en in het ondergoed zit bamboe voor betere vochtregulatie. Maar het is voor een belangrijk deel 

Geen plek bij Koninklijke Ten Cate

Ten Cate is in 1951 opgericht door Loets Ten Cate. Zijn familie runde het grote textielbedrijf Koninklijke Ten Cate, maar als derde zoon was er voor Loets geen plek meer bij het familiebedrijf. Hij moest wat anders gaan doen.

Loets ten Cate zag hoe gewild nylon kousen uit de Verenigde Staten waren. Hij besloot een kousenfabriek te kopen en zette die neer in het weiland bij Geesteren, ten noordoosten van Almelo. Later breidde hij uit naar ondergoed. Eind jaren tachtig ging Loets ten Cate failliet.

Twee K´s: Kwaliteit en Kleur

Ondernemer Geert Steinmeijer blies Ten Cate nieuw leven in. In 1997 nam Steinmeijer ook badmodemerk Tweka over, dat inmiddels ruim honderd jaar bestaat. Grappig detail is de naam 'twee k's': kwaliteit en kleur.

Thumbnail

Antea en Van Douveren willen de merken Tweka en Ten Cate beter positioneren. De merken moeten zichtbaarder worden online en er moeten eigen winkels komen. Van Douveren: "We willen zichtbaar zijn in de grote steden. Het publiek in de Kalverstraat moet een winkel van ons kunnen binnenlopen en zien hoe gaaf onze producten zijn." Ook wil Ten Cate de grens over en richt zich daarbij op Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Waarde en groei

"Het gaat allemaal om waarde toevoegen," aldus Van Douveren. Het bedrijf Ten Cate groeit hard. Bij Ten Cate werken nu zeventig mensen, in het afgelopen jaar zijn er tien nieuwe mensen aangenomen. De omzet vorig jaar bedroeg 23 miljoen euro. Het bedrijf maakt winst, maar hoeveel wordt niet bekend gemaakt. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore