Geld en Werk

Miljardenschikking Volkswagen in VS niet te vertalen naar Nederland

28 juni 2016 17:22 Aangepast: 31 juli 2017 02:00
Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (L) werpt een blik onder de motorkap van een Volkswagen. Beeld © EPA

Volkswagen schikt de affaire rond de sjoemeldiesels in de VS voor bijna 15 miljard dollar. Heeft die megaschikking ook gevolgen voor Nederlandse bezitters van Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s? Vijf vragen aan Jurjen Lemstra, een van de Nederlandse partijen die een claim tegen Volkswagen voorbereidt.

Volkswagen gaat Amerikaanse autobezitters schadeloos stellen. Wat betekent dat voor eventuele schadeclaims van Nederlandse autobezitters?
"Deze schikking is zeker iets waar wij op zaten te wachten. Wij zijn blij dat Volkswagen deze consumentenzaak in Amerika heeft geschikt. Dat biedt het bedrijf nu ruimte om het probleem in de rest van de wereld, en dus ook in Nederland, op te lossen."

Waarom schikte Volkswagen eerst in de VS?
"Dat heeft drie redenen. In de eerste plaats is de milieuwetgeving in de VS veel specifieker. Daardoor was het daar duidelijker dat er wetten zijn overtreden. In de tweede plaats zijn de Amerikaanse toezichthouders robuuster. En in de derde plaats is er in het Amerikaanse juridische systeem meer dreiging van zogenoemde class action suits, massaschadeclaims. Die drie prikkels zorgden ervoor dat Volkswagen als eerste in de VS heeft geschikt."

Is dat ook goed nieuws voor Nederlandse autobezitters?
"In tegenstelling tot de VS moeten wij het in de rest van de wereld helaas vooral hebben van de drijfveer van Volkswagen om 'global peace' te kopen. Het bedrijf zal willen voorkomen dat deze zaak blijft dooretteren. Daarvoor is een Nederlandse route aantrekkelijk. Als Volkswagen hier een schikking treft, kan die in één keer bindend worden verklaard voor Europa of zelfs daarbuiten."

Hebben jullie al een schadebedrag geclaimd?
"Nee. Wij bestuderen nu de manieren waarop autobezitters gecompenseerd kunnen worden. Dat hoeft niet alleen in geld te zijn. Maar wij hebben met vervolgstappen gewacht op de Amerikaanse schikking. Wij zetten in op overleg met Volkswagen, en niet op juridische procedures."

In de VS gaat het om schadevergoedingen tussen 5.000 en 10.000 dollar per autobezitter. Gaan die ook gelden voor Nederland?
"Daarvoor is geen enkele garantie te geven. Het is waarschijnlijker dat er Europese maatstaven zullen gelden."

Ook andere claim-stichtingen zeggen de schadeloosstelling van Amerikaanse autobezitters nauwlettend te bestuderen, maar rekenen zich niet rijk.
Stef Smit van de Stichting Consumentenclaim / Dieselclaim: “Wij hebben twee claims in voorbereiding. De claim voor gedupeerde beleggers, die de waarde van hun investering in Volkswagen en Audi zagen kelderen, loopt al. Mogelijk beginnen wij ook een claim voor autobezitters. Daarom volgen we de ontwikkelingen rond de vandaag bereikte schikking in de VS ook op de voet."

"Maar wij willen deze tweede claim pas daadwerkelijk starten als duidelijk is welke schade autobezitters daadwerkelijk hebben geleden. Als na de ombouw van de auto’s blijkt dat die nadelige gevolgen heeft voor de prestaties of het brandstofverbruik, kunnen we schade aantonen. Of als blijkt dat de inruilwaarde lager is."

Paul Koster van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), die zich alleen richt op een beleggersclaim, benadrukt dat Volkswagen met de schadevergoeding van Amerikaanse autobezitters nog lang niet van de problemen af is. "Dit betreft alleen maar de consumentenkant van de zaak. De strijd gaan nu pas beginnen. Het strafrechtelijke aspect is niet met deze schikking afgekocht."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore