Geld en Werk

Zakelijke markt teistert KPN

29 april 2016 08:14 Aangepast: 31 juli 2017 15:30
Beeld © ANP

De omzet van KPN stond ook in het eerste kwartaal van dit jaar weer behoorlijk onder druk. Vooral in de zakelijke markt heeft het telecombedrijf moeite om geld te verdienen. De omzet daalde met 3,9 procent.

De zakelijke markt zakte met bijna 7 procent in, en is een blok aan het been voor KPN. Deze bedrijfstak leverde een negatieve bijdrage aan de brutowinst van maar liefst 8 procent. Het bedrijf kondigde vorige maand plannen aan om zijn positie in die markt te versterken door zich meer te gaan gedragen als een ICT-dienstverlener. 

KPN wil zich bijvoorbeeld richten op het aanbieden van clouddiensten aan het bedrijfsleven. Maar beurscommentator Hans de Geus twijfelt of het bedrijf daar nog wel op tijd mee is. Amazon doet dat namelijk al een poosje, en verdient er nu al goud geld aan.

Consumentenmarkt doet het beter
Toch blijft er onder de streep nog wel wat over. Terwijl de brutowinst met 4,5 procent daalde naar 568 miljoen euro en de operationele winst zelfs 20 procent lager uitviel dan het jaar ervoor, steeg de nettowinst van 23 naar 48 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan lagere financieringskosten.

De omzet in de consumentenmarkt deed het beter en steeg met 3 procent ten opzichte van een jaar geleden. Er kwamen 36.000 mobiele abonnees bij. Ook kwamen er 22.000 breedbandklanten en 53.000 digitale tv-aansluitingen bij.

Goed nieuws voor aandeelhouders
Hoewel de cijfers niet echt meevallen heeft KPN toch een zoethoudertje voor de aandeelhouders gevonden. Zij krijgen een dividendverhoging van 2,5 cent. Dat wordt bekostigd uit de verkoop van het belang dat KPN heeft in Telefónica Deutschland.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore