Geld en Werk

De rest tegen Uber: taxi-app-oorlog barst nu pas echt los

22 december 2015 11:15 Aangepast: 29 maart 2019 10:24
Beeld © EPA

Uber en andere taxi-apps namen het tot nu toe vooral op tegenover de gevestigde orde: de gewone taxi's. Nu gaan ze echter ook de strijd aan met elkaar om de hegemonie in de belangrijkste taximarkten.

Taxi-app Lyft, concurrent van Uber, wil 1 miljard dollar ophalen om de concurrentie met Uber aan te gaan, werd gisteravond bekend. In Nederland kennen we alleen Uber, dat hier actief is in Groot Amsterdam / Utrecht en in Groot Rotterdam / Den Haag. Maar in de rest van de wereld kun je je door een hele reeks Uber-concurrenten laten vervoeren. In de VS heb je Lyft, in China Didi Kuaidi, in India Ola en in delen van Zuidoost Azië GrabTaxi.

De markt voor taxi-apps is nog niet zo oud, maar nu al is er sprake van consolidatie, waarbij het uitdraait op een gevecht tussen Uber en het Chinese Didi Kuaidi. Deze laatste ontstond pas dit voorjaar, toen twee bedrijven uit China samengingen. Inmiddels heeft Didi Kuaidi een belang genomen in Lyft, in GrabTaxi en ook in Ola.

Alliantie tegen Uber
Didi Kuaidi, Lyft, Ola en GrabTaxi gaan nu een alliantie aan tegen Uber. Daarbij kunnen gebruikers via elkaars app een rit boeken bij de andere spelers. Zo kunnen Amerikaanse toeristen die naar China komen via de app van Lyft een taxirit boeken, terwijl een zakenman uit India als hij naar de VS gaat via zijn Ola-app een rit kan regelen bij Lyft. 

De strijd spitst zich steeds meer toe op China en India. In die landen wonen heel veel mensen en het openbaar vervoer is er niet altijd even goed ontwikkeld. Ook zijn inwoners van die landen de soms vieze taxi's zat. De VS waren de grootste markt voor taxi-apps, maar verwacht wordt dat het niet lang meer duurt voordat China dat is.

Uber niet de grootste in India en China
In China en India is moet Uber andere spelers laten voorgaan. Het heeft flinke concurrentie van lokale bedrijven. In China is Didi Kuaidi de grootste speler, met een marktaandeel van zo'n 80 procent. Uber hobbelt daar ver achteraan met een marktaandeel van circa 10 procent.

Uber is een hele sterke naam, maar achter Didi Kuaidi staan Alibaba en Tencent. Dit zijn sterke, kapitaalkrachtige ondernemingen met flinke marktposities in China. Uber steekt 1 miljard dollar in uitbreiding in India. Uber ziet het land als een van de prioriteiten, samen met China en UberPOOL (waarbij je carpoolt en de kosten deelt). In India stuit Uber op Ola en daarmee op Didi Kuaidi.

Nieuwkomer in China is Yidao ​Yongche. Het is een relatief kleine speler, maar het richt zich op het wat luxere deel van de markt (vergelijkbaar met Uber Black) en het is ook actief in andere landen. Zo heeft Yidao ​Yongche in de VS Chinees-sprekende rijders en dat vinden Chinese toeristen die naar Amerika gaan en niet zo goed Engels spreken wel fijn.

Uber is het meest waard​
Uber is wereldwijd verreweg de grootste speler. Het bedrijf wil 2,1 miljard dollar aan nieuwe financiering ophalen en daarmee komt de marktwaarde uit op maar liefst 62,5 miljard dollar. Uber is zo de meest waardevolle start up ter wereld en het is meer waard dan bijvoorbeeld General Motors.

Uber is ook aanzienlijk groter dan de nummer twee in de Amerikaanse markt voor taxi-apps: Lyft. Dit bedrijf wil 1 miljard dollar ophalen. De waarde van Lyft wordt vóór de nieuwe financieringsronde geschat op 3,9 tot 4,5 miljard dollar.

Het Chinese Didi Kuaidi is een stuk groter dan Lyft. In september haalde het 3 miljard dollar aan financiering op. De waarde van de taxi-app werd daardoor geschat op 16,5 miljard dollar. Vier keer zo veel als Lyft dus, maar eenderde tot een kwart van Uber.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore