Economie

Vodafone pakt slecht bereik in huis aan

08 maart 2016 15:54 Aangepast: 01 augustus 2017 04:30
Beeld © iStock

Heb jij thuis ook slecht bereik? Als je klant bent van Vodafone kun je vanaf het najaar gebruikmaken van een 4G- of wifi-verbinding om te bellen. Dat moet de kwaliteit van telefoongesprekken flink verbeteren.

Als we met elkaar bellen, gaat de verbinding via 2G. Dat is een vrij oude technologie die nog steeds wordt gebruikt om telefoongesprekken te voeren. De verbinding hiervan is niet zo stabiel, vooral binnenshuis. Dat resulteert in gesprekken die wegvallen of waarbij de verbinding compleet wordt verbroken. Volgens Vodafone komen dit soort problemen nog regelmatig voor.

Databundel blijft onaangetast
Vodafone laat daarom klanten vanaf de lente bellen met 4G of wifi, waarmee de kwaliteit en stabiliteit van een telefoongesprek moet worden verbeterd. Ook kun je tijdens het bellen gebruikmaken van je huidige 4G-dataverbinding. Bij bellen over 2G is dit niet mogelijk. Zakelijke klanten van Vodafone zijn in 2017 aan de beurt.

Als je via 4G of wifi belt, blijft je databundel onaangetast. Je verbruikt tijdens het bellen via het internet 'gewoon' belminuten. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld bellen met WhatsApp. Bij dergelijke apps verbruik je wel MB's uit je databundel.

Vodafone moet de smartphones goedkeuren die de nieuwe beltechnologie ondersteunen. Het is nog onduidelijk welke toestellen dit precies zijn. Naast Vodafone werken ook T-Mobile en KPN eraan om klanten te laten bellen via 4G en wifi. KPN wil volgend jaar deze technologie beschikbaar maken, bij T-Mobile is bellen via het internet aan het einde van het jaar beschikbaar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`