Hoe dan wel?

Eenderde van de 65-plussers wil niet digitaal bankieren: 'Ik doe nog alles nog met de hand'

14 juni 2019 18:29 Aangepast: 17 juni 2019 09:47

Terwijl de banken massaal inzetten op digitalisering, blijkt dat veel 65-plussers daar helemaal niet op zitten te wachten. Dat meldt de Volkskrant op basis van een rondgang langs verschillende banken.

Dertig procent van de klanten ouder dan 66 regelt de bankzaken nog op traditionele wijze. Maar hoe bankier je nog offline in een online tijdperk?

'Tik op typemachine'

Loes Bloemendaal (81) doet niets digitaal. "Ik heb geen computer en tik brieven op de typemachine." Haar bankzaken regelt ze dus ook, ouderwets, met de hand. "Als er weer geld binnen is schrijf ik op wat er moet worden overgemaakt, en die brieven stuur ik op naar de ING. Dat wordt dan door hen overgeboekt." 

Maar het ouderwetse overboeken op die manier kost geld, terwijl internetbankieren gewoon gratis is. Loes vindt het vervelend dat het internetbankieren haar zo wordt opgelegd. "Ik word op mijn oude dag gedwongen om allemaal nieuwe dingen te leren, terwijl ik daar helemaal niet op zit te wachten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Banken strijden om je kind: jong binnen is vaak klant voor het leven

Arno Heltzel, woordvoerder van ouderenorganisatie KBO-PCOB, signaleert ook veel klachten bij ouderen over internetbankieren. "Er heerst ook veel onrust over afschaffing van de tan-code. Klanten worden gedwongen om over te stappen op mobiel bankieren met de smartphone, terwijl ze dat niet willen. Banken zeggen dan dat ze bijna iedereen aan het internet hebben, maar er zijn hele volksstammen die dat helemaal niet doen op die manier."

Eenderde niet online

Het percentage ouderen dat niet mobiel bankiert verschilt per bank. Bij ING en ABN Amro is bijna een derde van de 65-plussers niet online, bij de Rabobank gaat het zelfs om meer dan de helft van de 65-plussers.

Waarom het aandeel 65-plussers dat internetbankiert bij de Rabobank zo laag is, is niet bekend. De bank probeert ouderen tegemoet te komen door met een busje rond te rijden met daarin een pinautomaat en een bankadviseur.

Weg met de digibeet

Zo'n 2,5 miljoen Nederlanders hebben grote moeite met het gebruiken van hun smartphone. Ze weten soms niet hoe ze moeten internetbankieren of hoe Google werkt. Nog eens 1,2 miljoen Nederlanders zijn zelfs nog nooit online geweest.

Digicoaches

Volgens Eva Hersbach van ING is het aantal ouderen dat bij de bank digitaal bankiert het afgelopen jaar weer gestegen. "Mensen vinden de overgang best spannend, maar als ze eenmaal snappen hoe het werkt vinden ze het fijn. En op die manier zijn ze ook langer financieel zelfstandig." ING zet in op digicoaches en digiworkshops om de 65-plussers op weg te helpen.   

Loes Bloemendaal moet er niet aan denken ooit via internet te bankieren. En omdat ze geen smartphone of internet heeft, kan ze dat ook helemaal niet. "Als je straks alleen nog maar via het internet kunt bankieren bij de ING, stap ik over naar een andere bank!" 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Werkgelegenheid in financiële sector achteruit door online bankieren

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`