Ahold koopt Delhaize

Wat betekent samengaan Ahold-Delhaize?

24 juni 2015 08:55 Aangepast: 06 september 2015 16:17

Supermarktgigant Ahold, eigenaar van de Albert Heijn-supermarkten, gaat samen met het Belgische Delhaize. Wat betekent dat voor de klant? Onze economieredactie beantwoordt de vijf belangrijkste vragen.

1. Waarom gaan de bedrijven nu ineens samen?
Ahold en Delhaize hebben al eerder gesproken over een fusie. In 2006 liepen die gesprekken op niets uit. In mei van dit jaar zijn ze opnieuw in gesprek gegaan. Deze keer met meer succes. Ahold en Delhaize noemen het nu een 'fusie van gelijken' maar feitelijk gezien gaat het om een overname door Ahold. Ze zijn de grootste partij en 61 procent van de aandelen komt in handen van de aandeelhouders van Ahold. 

2. Krijgen we meer Belgische producten in de Albert Heijn?
Als Albert Heijn wil, kan het nu ook al echt Belgische producten in de winkel verkopen. Als er vraag is zal het niet aarzelen dat te doen, Albert Heijn is immers een commercieel bedrijf. Er ligt tegenwoordig al veel meer Belgisch bier in de schappen dan tien jaar geleden en voor de liefhebber is er ook al speculoos.

3. Ahold-Delhaize wordt een echte Benelux-speler?
Ahold is in Nederland marktleider. Delhaize is een grote speler in België. Albert Heijn is supermarkten aan het openen in België (tot nu toe alleen in Vlaanderen) en samen zouden ze de grootste worden in België. Vergeet echter niet dat zowel Ahold als Delhaize zo’n 60 procent van hun omzet uit de VS haalt. Ahold-Delhaize zal dus in feite vooral een Amerikaans supermarktconcern zijn, net zoals Ahold en Delhaize dat nu ook al zijn.

4. Albert Heijn opent winkels in België, krijgen we straks ook Delhaize in Nederland?
Dat lijkt niet zo waarschijnlijk. Albert Heijn begon in België omdat het daar nog niet actief is. Als Ahold en Delhaize samen gaan, zit dat nieuwe concern dus al in Nederland, namelijk met Albert Heijn.

5. Waarom zouden Ahold en Delhaize dan samen willen?
Samen zijn ze groter en kunnen ze kosten besparen, bijvoorbeeld bij de inkoop van producten. De winstmarges zijn bij supermarkten erg laag en als je iets een tiende eurocent goedkoper kunt inkopen, dan maakt dat een wereld van verschil. Je kunt dan meer winst maken én de producten iets goedkoper in de schappen leggen, waardoor je weer meer klanten trekt.

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore