Geld en Werk

Bedrijfscultuur is het belangrijkste argument om van baan te wisselen

28 juni 2016 12:26 Aangepast: 31 juli 2017 02:30
Beeld © Getty Images

De arbeidsmarkt is langzaam aan het veranderen van een werkgeversmarkt naar een werknemersmarkt, waarin professionals het voor het zeggen (en uitzoeken) hebben. Bedrijven moeten daar slimmer op inspelen.

Er zit een kloof tussen wat bedrijven aan informatie naar buiten brengen bij vacatures en wat potentiële werknemers willen weten van een bedrijf. Dat concludeert LinkedIn na een groot onderzoek onder 26.000 werkzoekenden. Wade Burgess van LinkedIn deelt bij Fast Company de belangrijkste tips:

1. Bedrijfscultuur gaat boven alles

Twee derde van de werkzoekenden willen alles weten over de bedrijfscultuur, dat gaat boven alles. Maar hoeveel weet je eigenlijk van een bedrijf als je er nog niet werkt?

De meeste vacatureteksten maken niet veel bekend over een bedrijfscultuur, daar staat gewoon een korte beschrijving van de functie en vereisten. Hoe collega's met elkaar omgaan, hoe een werkdag er in de praktijk uitziet, wat er buiten werktijd samen wordt gedaan; dat wordt meestal niet vermeld. Bedrijven als Blendle en Coolblue vormen een uitzondering.

Om meer te weten te komen over dat soort zaken, kun je het beste putten uit bestaande (of nouja, vertrokken) werknemers, stelt Burgess. Bedrijven doen er goed aan om die in te zetten als ambassadeurs.

2. Extra vakantiedagen, (onbeperkt) ouderschapsverlof, flexibele werktijden; wat zijn de extra's?

Zo lang op vakantie als je wilt, of zelfs 7500 dollar krijgen om aan een vakantie te besteden; bedrijven als Netflix, Evernote en FullContact halen er de headlines mee. En niet alleen in Amerika: steeds meer Nederlandse bedrijven laten werknemers zelf bepalen waar en wanneer ze werken, omdat ze weten dat werknemers daar gelukkiger van worden.

Niet gek dus dat potentiële werknemers steeds vaker vragen naar dat soort extra's. Worden er yogalessen aangeboden in het bedrijf? Is er mogelijkheid om een halfjaar of langer met ouderschapsverlof te gaan? Kan er thuisgewerkt worden? Dat zou allemaal op de (vacature)site van een bedrijf moeten staan.

3. Zingeving speelt ook een rol in werk

'Purpose' is een modewoord, óók in bedrijven. Waar staat een bedrijf voor, en hoe maakt het die missie waar? Werknemers kijken naar meer dan alleen hun salarisstrookje: ze willen het gevoel hebben dat ze iets nuttigs doen, iets bijdragen in de wereld.

Een corporate verhaaltje in een vacaturetekst brengt die boodschap niet over, zegt Burgess. Werkenden willen weten wat je er concreet aan doet. Hoe serieus neem je je missie als bedrijf? Is er een aparte afdeling voor? Hoe is het verankerd in het werk dat wordt gedaan?

Meer op RTL Z:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`