Geld en Werk

Zo pitch je je idee bij investeerders

24 mei 2016 12:17 Aangepast: 31 juli 2017 10:00
Beeld © Bloomberg

Startups zijn voor hun groei vaak sterk afhankelijk van geld van investeerders. Maar waar letten die eigenlijk op? We vroegen het aan internationale investeerders op Startup Fest Europa.

1. Kom via via met ze in contact

Een sterke introductie is zeer belangrijk, vertellen zowel Tom Henriksson, partner bij Open Ocean Capital, als Paul Bragiel, managing partner bij Golden Gate Ventures. "Doe je huiswerk: we investeren in talloze startups. Zorg ervoor dat je bij ons aangeraden wordt via een andere investeerder of een startup."

Weet ook met wie je praat, laat zien dat je je in iemand hebt verdiept. "We zijn actief op Linkedin, Facebook en bijna alle andere social media. Als je je niet goed in mij en mijn bedrijf verdiept, geeft dat aan dat je geen goede ondernemer bent", zegt Henriksson.

"We kijken naar elke powerpoint en businessplan, maar als je niet via een kennis wordt geïnteresseerd maken we er minder tijd voor vrij", vult Bragiel hem aan.

2. Het helpt om op iemand te lijken

"We zien honderden, duizenden ondernemers per jaar. Na een tijdje ga je patronen zien: sommigen redden het wel, anderen niet. Als iemand je aan een succesvol persoon herinnert, heeft hij of zij een grotere kans dat we met je in zee gaan", zegt Henriksson.

3. Je team is belangrijker dan je idee

Je idee is ondergeschikt. "We kijken meer naar wat je expertise is, hoe het team is opgebouwd, hoe lang je elkaar kent en wat je bij elkaar bracht", vertelt Henriksson.

Wat je concept inhoudt, kan later nog aangescherpt worden, maar een team kan je niet zomaar meer aanpassen. "Als je een slecht team hebt, dan heb je een slecht bedrijf", vertelt hij. Zorg er dus voor dat je collega's en jij goed op elkaar aansluiten.

Victor van Tol, CEO van Snappcar, vertelde eerder ook dat hij liever mensen aanneemt die qua persoonlijkheid perfect op het bedrijf aansluit. "Zij zijn een factor tien beter."

4. Bouw een goed prototype

Bragiel is het "bijna" met zijn collega Henriksson eens. "Wij willen ook wel eerst zien hoe het prototype eruit ziet. Is er vraag naar? Vinden mensen het leuk? Wij investeren alleen in bedrijven die het product al op de markt hebben gebracht."

Data is voor hem daarom heel belangrijk: hoeveel mensen gebruiken het product, hoe vaak en sinds wanneer gebruiken ze het product? Zorg er dus voor dat je al een succesvol bedrijf hebt, voordat je naar de grote investeerders stapt.

5. Denk goed na over het verdienmodel

Investeerders willen op de lange termijn natuurlijk hun geld terugzien. Zorg er dus voor dat je duidelijk uitlegt waar je geld aan gaat verdienen, en wat daarvoor nodig is. "Moet het bedrijf daarvoor verder uitgebreid worden, of kan je iets extra's toevoegen zodat je er geld aan gaat verdienen?", geeft Henriksson aan.

Tot slot belangrijk volgens Bragiel: dat je aan kunt geven dat je product al een tijdje groeit in aantal gebruikers en echt iets toevoegt aan de bestaande markt.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`