De open werkvloer zonder muren, de kantoortuin, is slecht voor de productiviteit van werknemers. Door geluidsoverlast raken medewerkers te veel afgeleid en kunnen ze zich slecht concentreren op hun werk. Managers denken daar heel anders over.
Dat blijkt uit onderzoek van Oxford Economics en Plantronics onder 1200 managers en medewerkers uit verschillende landen. Er blijken grote verschillen te zitten tussen wat medewerkers vinden en wat de mening is van managers.
Hoeveel tijd breng je er door?
Zo vindt 53 procent van de medewerkers dat te veel geluid hen afleidt en dat dit ten koste gaat van hun productiviteit en tevredenheid. Slechts 35 procent van de managers is het hiermee eens.
De verschillende blik op de open werkruimte is afhankelijk van hoeveel tijd je er moet doorbrengen. Zit je altijd in de kantoortuin of kan je terugtrekken in je eigen kantoor?
62 procent van de managers heeft een eigen kantoor tegenover 14 procent van de medewerkers. Managers hebben dus gewoon minder last van te veel geluid en afleiding in een open werkomgeving, omdat ze er niet hoeven te werken.