Geld en Werk

V&D verdween uit winkelstraat, maar leeft nu online verder

05 september 2018 16:06 Aangepast: 05 september 2018 20:29
De winkels, die zien we niet meer terug. Maar V&D wel. Beeld © Archieffoto ANP

Icoon V&D verdween uit de winkelstraat, maar er is goed nieuws voor wie de keten mist: het bedrijf is sinds vandaag online weer terug. "We hopen dat de mensen die vroeger bij de V&D kwamen nu terugkomen."

Toen de 129 jaar oude keten omviel kwamen 8000 medewerkers op straat te staan. Een miljoenenschuld bleef achter. De enorme panden in binnensteden kwamen leeg te staan. Sommigen werden omgebouwd, andere werden gesloopt.

Reddingspoging mislukt

Vlak voor het einde probeerde ondernemer Roland Kahn nog om veertig winkels over te nemen en door te starten met het warenhuis. Dat lukte niet, de bank had er te weinig vertrouwen in. Kahn kocht wel de merkrechten van V&D, samen met ex-Hema-baas Ronald van Zetten  en zakenpartner Jacco Scheffers.

Sindsdien zijn ze bezig geweest met de start van een V&D nieuwe stijl. Of nou ja, er is op het eerste gezicht weinig nieuws aan. Dat is ook exact de bedoeling, vertelt Ronald van Zetten. "Eigenlijk willen we dezelfde winkel als toen, maar dan zonder fysieke winkels. In de webshop moet je wel hetzelfde V&D-gevoel krijgen."  

'Merk werd gemist' 

Het afgelopen jaar is het team aangevuld met ex-Wehkamp-marketingman Alex van Slooten. "Het oude systeem van de webshop zat slecht in elkaar, daar was niet mee te werken. We hebben V&D.nl vanaf de grond opnieuw gebouwd", zegt Van Zetten over het nieuwe platform.  

Volgens Van Zetten is een grote groep mensen nog steeds erg gehecht aan het merkt. De partners en leveranciers waarmee V&D.nl samenwerkt misten de omzet ook, zegt hij. "Daarom denken wij dat we het opnieuw in de markt kunnen zetten."

Alles wat V&D was, maar dan digitaal

Die mensen waren dat een aantal jaar geleden ook. Daarnaast zijn de producten die er te koop zijn wel in meer webshops te koop. Toch denkt van Zetten onderscheidend te kunnen zijn. "Er is geen enkele webshop die zich specifiek richt op 40-plussers en we focussen ons ook echt op hun interessegebieden. Op die manier hopen we relevant te zijn."

Die interessegebieden zijn volgens Van Zetten hobby’s, tuinieren, sport, het huis en gezondheid. "En daarnaast natuurlijk kleding, koffers et cetera. Dat je dingen online kan kopen, dat maakt ons niet uniek. Maar zoals je vroeger alles wat je nodig had bij de V&D kon halen, kan dat nu weer - maar dan digitaal."

Van 0 naar 100 miljoen euro

In eerste instantie start V&D.nl met 350.000 artikelen in de webshop. De ambitie is om dat aantal naar een half miljoen te laten groeien en uiteindelijk richting de 1 miljoen. "We zien dat er nog steeds veel vraag is naar de oude V&D merken zoals LIV en Soho. Als mensen suggesties hebben of vertellen wat ze missen, kunnen we daar naar kijken."

Van Zetten gelooft dat de webshop succes kan hebben. "Op het laatst draaide de oude V&D nog 600 miljoen euro omzet, waarvan 100 miljoen met de webshop. Het is ons doel om binnen vijf jaar bij die 100 miljoen te komen. Dat kan nog sneller, hopen we. Alles wat we verdienen stoppen we weer terug in de marketing."

Gaat het V&D.nl lukken? Dat vroegen we aan retailexpert Kitty Koelemeijer. 

"V&D heeft een enorme merkbekendheid en een oudere garde consumenten die nog steeds dol zijn op de winkel. De grote vraag is of je die oude, trouwe klanten ook naar de online V&D kunt krijgen. De mensen zijn het ondertussen wel gewend om ergens anders te kopen." 

"Het omzetdoel lijkt me niet onhaalbaar, maar de vraag is vooral hoe ze geld gaan verdienen via de website. Webwinkels hebben het vaak moeilijk om geld te verdienen, ook al is de omzet hoog. V&D heeft een vrij oude klantdoelgroep, dus het is ook kijken hoe lang ze dat volhouden en of het lukt om een jongere doelgroep met nieuwe klanten aan je te binden." 

'Oude klanten zijn ergens anders heen'

"Ze zijn 2,5 jaar weg, de oude klanten zijn ergens anders heen. Het is allerminst vanzelfsprekend dat het lukt, maar goed ondernemerschap kan dit waarmaken. Ik hoop dat ze hun huiswerk goed hebben gedaan. V&D.nl moet een kans krijgen, dan zien we vanzelf hoe ze het doen. Het is wel belangrijk dat ze hun klanten een goed aanbod, service en voorwaarden bieden. Ze moeten het goed doen, anders is het hopeloos." 

Gun-factor

Een grootschalige marketingcampagne gaat binnenkort van start. "Later gaan we nog meer promoten, het prijzencircus komt ook weer terug. Het belangrijkste is de gun-factor. We hopen dat mensen die in het verleden bij de V&D kwamen, ons nu vertrouwen en de business gunnen."

Op de klantenservicepagina van de splinternieuwe webshop staat een opmerkelijk zinnetje: 'Op dit moment heeft V&D geen winkels die u kunt bezoeken.' Betekent die 'op dit moment' dat dat op een later moment dan wel het geval kan zijn? Helaas, vertelt Van Zetten. "Ik zeg nooit nooit bij dit soort dingen, maar we hebben echt geen concrete plannen voor een fysieke winkel." 

`