Geld en Werk

Minder brieven, meer pakketten: postmarkt groeit door, ook voor PostNL

03 september 2018 20:46 Aangepast: 03 september 2018 20:50
Een pakketbezorger van PostNL. Beeld © ANP

Paniek in de tent bij PostNL begin vorige maand. Door de krimpende postmarkt lijdt het bedrijf verlies en politiek ingrijpen is nodig, zo zei topvrouw Herna Verhagen. Maar wat blijkt nu: de toename van de pakketten die bezorgd worden, maken de instortende brievenmarkt meer dan goed.

Hoewel het aantal verzonden brieven en kaarten vorig jaar in vergelijking met 2016 afnam, werden er wel meer pakketten gestuurd. Dat blijkt uit de Post- en Pakkettenmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), dat toezicht houdt op deze markt.

In totaal werden 420 miljoen pakketjes vervoerd, een stijging van 16 procent ten opzicht van 2016, en 2,6 miljard brieven en kaarten. De omzet groeide met 3 procent tot 3,24 miljard euro. Onder de postmarkt valt PostNL, dat een aandeel heeft van zestig procent in de pakketmarkt, maar ook bedrijven als Sandd en DHL Parcel.

Zie ook: Verlieslijdend PostNL wil snel binnenlandse overname doen

Was de paniek bij PostNL vorige maand onterecht? Niet helemaal. Het bedrijf lijdt verlies, in het tweede kwartaal van dit jaar ging dat om 1 miljoen euro netto. De omzet steeg echter wel, met dank aan die pakketjes.

Concurrentie ligt op de loer

Er liggen bovendien concurrenten op de loer. Het bedrijf praat dan ook al over een samengaan met rivaal Sandd, dat vorig jaar fuseerde met Van Straaten Post, en wil dat de politiek daar snel groen licht voor geeft.

PostNL is het niet eens met de conclusie van ACM dat de groei van de pakkettenmarkt ruime compensatie biedt voor de krimp van de postmarkt. "Wij trekken een andere conclusie", laat een woordvoerder RTL Z weten. 

Meer concurrentie 'niet goed' 

Hij stelt dat PostNL vorig jaar 2 miljard brieven en 207 miljoen pakketten heeft bezorgd. "Voor brieven was dat een daling van tien procent. Daar kan een stijging van 20 procent in pakketten niet tegen opwegen."  

Volgens de woordvoerder is het bevorderen van meer concurrentie in een krimpende markt als de postmarkt nadelig voor iedereen. "Zowel voor de kwaliteit van de bezorging als de beloning voor werknemers.'' 

Post duurder voor consumenten

Kijken naar alle pakketbedrijven zagen zij hun omzet afgelopen jaar stijgen met 9 procent naar 2,1 miljard euro. De omzet van de bezorging van brievenbuspost daalde met 6 procent tot 1,1 miljard euro. Zakelijke post vormt 93 procent van deze 'enveloppenmarkt'. 

Zie ook: PostNL vraagt kantoorpersoneel om post te bezorgen, ook topvrouw gaat lopen

Voor consumenten werd de post vorig jaar gemiddeld 8 procent duurder. De klant had in december 2017 voor het eerst keuze uit meerdere aanbieders voor het versturen van brieven en kaarten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore