Geld en Werk

Vrouwenliefde in de trein, kussende mannen: 'Gaymarketing hoort erbij'

03 september 2018 16:40 Aangepast: 04 september 2018 10:31
Beeld uit de NS-reclame met in het midden de twee van elkaar gecharmeerde vrouwen. Beeld © NS

Een ontluikende liefde tussen twee jonge vrouwen in een reclamespotje of zoenende mannen op een abri: bedrijven gebruiken homoseksualiteit in hun reclame-uitingen. "Gaymarketing is prima, maar laat het niet bij één keer per jaar."

De NS komt morgen met een nieuwe reclame op televisie die via Twitter alvast wereldkundig werd gemaakt met het motto: 'Proef de vrijheid!'. In het filmpje zie je twee jonge vrouwen die overduidelijk van elkaar gecharmeerd zijn en elkaar gedurende een dag op verschillende plekken tegenkomen. 

Romantiek in de trein

Gevraagd naar de reden om twee vrouwen die zich tot elkaar aangetrokken voelen te gebruiken zegt woordvoerder Erik Kroeze: "Liefde is een mooie manier om de romantiek van het treinreizen te laten zien." 

De NS vult een hele lijst aan met bedrijven die stellen van hetzelfde geslacht al dan niet zoenend of verliefd laten zien. Gaymarketing is volgens trendwatcher Adjiedj Bakas, die er onderzoek naar deed, commercieel interessant. "Het hoort er tegenwoordig wel bij."

Veel bedrijven springen hier met name rondom de Pride Amsterdam op in. Ze varen mee, bedenken speciale reclames en passen verpakkingen van producten aan, zoals Tony's Chocolonely en hun regenboogwikkel of H&M met een speciale kledingcollectie.

Beleid of marketingtruc?

Bakas: "In Amerika is het big business, hier is het bij veel bedrijven onderdeel van de diversiteitsstrategie." Volgens hem moeten bedrijven het onderwerp op de agenda hebben. "Met name werkende homostellen zonder kinderen hebben veel te besteden."

Bedrijven doen er volgens de trendwatcher daarnaast goed aan om het hele jaar door aan gaymarketing te doen en niet alleen maar tijdens speciale gelegenheden of als marketingtruc. Het COC zegt overigens desgevraagd dat veel bedrijven dit al doen.

Tatoeages en hoofddoeken

Ikea gebruikte in 1994 al een homostel in een reclame en is dat sindsdien blijven doen. "We willen dat al onze klanten zich kunnen vinden in onze reclame-uitingen", zegt woordvoerder Iris Midavaine.

De Zweedse meubelgigant zegt geen campagnes rondom homoseksualiteit te ontwikkelen. "We willen iets laten zien, bedenken daaromheen een campagne en zoeken dan mensen erbij."

Dat kunnen jongeren zijn rondom een campagne voor studentenkamers maar ook alleenstaanden, mensen met tatoeages of met een hoofddoek of twee moeders met een kind, zoals in een campagne van afgelopen winter, aldus Midavaine.

Miniatuurvoorbeeld

 
Beeld uit de Ikea-campagne met twee moeder en hun kind.

Kan een bedrijf ook de plank misslaan en de positie van homoseksuelen als minderheid extra benadrukken of op een negatieve manier? Jan-Willen de Bruin van COC-Nederland, de Nederlandse belangenorganisatie van homoseksuelen, kent er in ieder geval geen. "Dan moet je ook wel echt een karikatuur maken."

'Van ver gekomen'

Hij vervolgt: "Bedrijven laten zo juist zien iedereen te bedienen." Volgens hem moet het anno 2018 ook 'geen big deal zijn' of je nu homoseksueel bent of wat dan ook. "Het is juist goed als je een reclame ziet en dan denkt: 'Hè, die gaat ook over mij'." Een lesbisch stel zal zich volgens De Bruin niet snel aangesproken voelen door een heterostel.  

Een Hema, die in een reclame voor matrassen twee mannen die lepeltje-lepeltje liggen gebruikt, is 'hartstikke positief'. "Het geeft een modern huishouden weer. en laat zien dat je als bedrijf middenin de samenleving staat." Overigens was dit twintig jaar geleden ondenkbaar geweest, zegt hij. "We zijn van ver gekomen." 

Homohaters en kritiek

Niet iedereen is even enthousiast over deze gaymarketing, getuige de opmerkingen op social media van homohaters en critici. Dat bleek ook wel toen Suitsupply twee zoenende mannen gebruikte in hun campagne. Het regende toen reacties en het bedrijf verloor volgers op sociale media. 

Trendwatcher Bakas zegt dat je het als bedrijf daarom niet moet laten. "Je kunt niet in elke buurt zo'n reclameposter hangen, dat weten bedrijven ook wel en die houden daar rekening mee."

Ikea-woordvoerder Midavaine zegt: "Als mensen aanstoot nemen aan onze reclames dan leggen we het graag uit." Van een stunt, om aandacht te krijgen, is absoluut geen sprake zeggen de gesproken bedrijven waaronder Ikea. "We hebben al heel lang een uitgebreid diversiteitsbeleid. De NS: "Iedereen is welkom bij ons."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`