Het Italiaanse fastfoodrestaurant is aan een opmars bezig in Nederland, vooral in de grote stad en het van oorsprong Rotterdamse Happy Italy loopt voorop. Nog dit jaar groeit het bedrijf tot negentien vestigingen. Eigenaar Daniel de Blok heeft ook grootse plannen voor het buitenland.
Het is misschien niet de állerlekkerste pizza of pasta die je ooit hebt gegeten, maar het is vers, snel, en betaalbaar. En veel: bij Happy Italy heb je voor 4,95 euro een enorme pizza tonno of margherita. En over een 'doggy bag' doen ze niet moeilijk. Veel zaken zitten dan ook standaard vol.
Happy Italy werd in 2011 opgezet door de Rotterdamse ondernemer De Blok, inmiddels noteert het bedrijf een jaaromzet van rond de 43 miljoen euro. "Dit en komend jaar openen we een stuk of tien nieuwe restaurants in Nederland. Maar ook vanuit het buitenland is er enorm veel interesse", vertelt De Blok aan RTL Z. "We hopen volgend jaar de grens over te gaan."
Franchiseformule lonkt
Tot nu toe werden alle vestigingen in eigen beheer opgezet en geleid, maar nu denkt de ondernemer aan een franchiseformule. Er hebben partijen aangeklopt uit onder meer Polen, Frankrijk Engeland, Scandinavië en zelfs uit China. "Vroeger waren het vooral kroketten, tegenwoordig is het aanbod aan eetzaken enorm. Zeker Italiaans", aldus Blok.
Het is te zien in de cijfers. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal Italiaanse eetgelegenheden in Nederland met 8 procent tot bijna 1500, zo blijkt uit data van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. De totale restaurantsector groeide in deze periode met maar 4 procent.
'Fast en casual' in opmars
Vooral 'grootschalige fast-casual concepten' zijn in opmars, zegt Guido Verschoor van Van Spronsen & Partners. Ketens zoals Happy Italy, Vapiano, De Pizzabakkers, Fratelli en Spaghetteria vestigen zich bij voorkeur in de grote stad. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht openden in totaal 47 zaken.
"De lage prijzen en aanwezigheid in steden maken de concepten geliefd onder een jonge doelgroep met een kleiner budget", zegt Verschoor. "De zaken zijn daarbij aantrekkelijk ingericht en geschikt voor grote groepen. Sommige zaken zijn namelijk wel 1000 vierkante meter."
Pasta van Happy Italy (Beeld: Happy Italy)
Zie ook: Horecazaak beginnen? Focus je op katten of tosti's
Happy is de grootste
Volgens het bureau is Happy Italy inmiddels de grootste keten van Nederland met vijftien vestigingen, gevolgd door het eveneens Nederlandse De Pizzabakkers met dertien zaken en het Duitse Vapiano met elf zaken in Nederland, maar een stuk of tweehonderd internationaal.
Die kant wil De Blok ook op. "Mijn stip op de horizon? Zo veel mogelijk vestigingen openen", zegt hij. De ondernemer houdt daarvoor de markt scherp in de gaten. Bovendien houdt hij de touwtjes strak in handen door zijn producten te maken in een eigen fabriek in Dordrecht.
Tweede fabriek
Volgend jaar moet een tweede fabriek volgen in Barendrecht, van zo'n 5000 vierkante meter. "Hier maken we onze eigen pasta's, sauzen en bewerken we de groenten", zegt De Blok. Ook de drank koopt de ondernemer zelf in. "We werken niet teveel met externe partijen. Er komt hier bij wijze van spreken maar één vrachtwagen binnenrijden."
Scherp inkopen en de kosten laag houden van grondstoffen tot personeel is volgens Verschoor de beste strategie voor dit soort ketens om betaalbaar te blijven en de massa te bereiken. "Het fast-casual concept wordt steeds populairder", zegt hij. Ondertussen wordt de klant ook veeleisender: "De moderne gast wil meer service, snelheid en gemak."
Tevreden klanten
De Blok wil zijn klanten tevreden houden. "We hebben begin dit jaar voor het eerst in zeven jaar een kleine prijsverhoging doorgevoerd. Dat hadden we natuurlijk eerder kunnen doen, maar hebben we bewust niet gedaan. De klant merkt er nauwelijks iets van, maar achter de schermen kost het veel energie."
De ondernemer hoopt zijn klanten verder te bedienen door te gaan bezorgen en met een nieuwe versie van zijn restaurant: Happy Italy To Go. Het gaat om een kleiner restaurant waar je of snel iets kunt eten of kunt afhalen.
Zowel De Blok als Van Spronsen noemen de markt voor afhaaleten veelbelovend. "Die markt groeit de komende jaren flink", zegt Verschoor. Het is immers nóg sneller en makkelijker.
Dit jaar opende de eerste Happy Italy To Go al in Rotterdam. "De gerechten worden geserveerd in wegwerpverpakkingen, eigenlijk net zoals bij McDonalds ", aldus De Blok. "Een stuk of twaalf nieuwe vestigingen komend jaar moet haalbaar zijn."