Geld en Werk

Woedende actievoerders negeren is slecht idee: 'Kost je klanten'

28 augustus 2018 16:00 Aangepast: 28 augustus 2018 17:36
Actievoerders van Code Rood bij de NAM-locatie in Farsum. Beeld © Tim Wagner

Demonstranten die de wegen naar je fabriek blokkeren of de varkens onderweg naar het slachthuis willen bevrijden. Bedrijven die hier mee te maken krijgen, hebben twee opties: negeren of het gesprek aangaan. "Met bedrijven die hier maling aan hebben, loopt het vaak niet goed af."

In Groningen houden actievoerders van Code Rood vanaf vandaag een meerdaagse zitblokkade. Honderden mensen willen voorkomen dat tankwagens vol aardgas het NAM-tankpark in Farsum bereiken waar het gas wordt verwerkt. Ze hopen hiermee de gaswinning door de NAM, Shell en Exxon sterk te ontregelen en uiteindelijk versneld te laten stoppen.

De actievoerders hebben toestemming gekregen van burgemeester Gerard Beukema van Delfzijl om tot donderdagavond te demonstreren. Daarna moeten ze wegwezen. "We hebben dit samen met de NAM afgesproken", zegt Tiny Smit, woordvoerder van de gemeente Delfzijl tegen RTL Z. Wat de financiële schade voor de NAM zal zijn, kan zij niet zeggen. 

Negeren of in gesprek gaan

De gemeente en de NAM gaan niet praten met de actievoerders. Er wordt wel in de gaten gehouden wat er gebeurt. "We grijpen alleen in als een grens wordt overschreden", zegt Smit. 

Mildred Hofkes van het onafhankelijke Bureau Hofkes Reputatiemanagement vindt het een slecht idee om niet met de actievoerders in gesprek te gaan. "Sluit nooit de hekken of de deuren en ga je als bestuurders niet verstoppen in je kantoor", zegt ze. 

Rationele praatjes

Zij adviseert klanten het gesprek aan te gaan. "Luister naar die actievoerders, verdiep in je hun taal en hun wereld", zegt Hofkes. Er maling aan hebben, is nooit een goed idee, vindt ze. "Voorbijgaan aan de emotie kan er juist voor zorgen dat een situatie escaleert."

Ze noemt die houding een 'extreme vorm van een klassieke manier van besturen, die niet meer van deze tijd is'. "Met bedrijven die dat doen loopt het vaak niet goed af." Als voorbeeld noemt ze ING en het bonusbeleid.

"De hele kwestie heeft niet alleen geld gekost, maar ook wrijving, tijd en klanten. Of neem BP en de olieramp in de golf van Mexico, of het gesjoemel met diploma's bij Hogeschool Inholland. Die bedrijven en instellingen worden daar echt op afgeschreven." 

De zogeheten Pig Save afgelopen zomer in Boxtel.

Vion, producent van varkens- en rundvlees met slachterijen in Nederland en Duitsland, heeft volgens woordvoer van het bedrijf Nancy Aschman elke paar maanden wel te maken met actievoerders. Die demonstreerden tot voor kort altijd buiten de hekken van bijvoorbeeld de slachterij in Boxtel.

Water en aandacht voor de varkens

Dat zorgde soms voor onveilige verkeerssituaties, bovendien wil Vion volgens haar een transparant bedrijf zijn. "Actievoerders kunnen nu een toegangspas aanvragen en ze kunnen dan op een toegewezen plek op het terrein demonsteren."

Afgelopen zomer waren er nog zestig aanhangers van actiegroep The Save Moment bij de slachterij om de varkens bij te staan in de laatste uren voor hun dood met water en aandacht.

Vion zette een grote bak met water neer, zodat de demonstranten hun flesjes water voor de varkens konden hervullen. "Daarnaast zorgen we altijd voor een dierenarts die ter plekke allerlei vragen kan beantwoorden", zegt Aschman. 

Risico's aan openheid

Vion niet de enige slachterij die dit doet. Eendenslachterij Tomassen Duck-To in Ermelo bijvoorbeeld laat actievoerders van The Save Movement elk jaar één keer binnen. Tegen de De Stentor zei operationeel manager Jeroen IJzerman onlangs dat Duck-To dit doet omdat de groep strijd voor bewustwording van de consumenten en dat het bedrijf het daarme eens is. 

Voor Vion zit er wel een risico aan die openheid, zegt Aschman. "Actievoerders kunnen en mogen ook filmpjes en foto's maken. Als er net een varken is gekrabd door een ander varken, kan dat voor sommigen een bevestiging zijn dat wij misschien niet goed met de dieren zouden omgaan."

Gelikte marketing?

Volgens reputatiemanager Hofkes doet Vion hier goed aan. "Ze schilderen actievoerders niet af als emotionele figuren die niets begrijpen, maar nemen ze serieus."

Een bedrijf profiteert in haar ogen altijd van zo'n 'verbindende houding'. Je maakt een goede indruk op klanten en het is ook goed voor de publieke opinie, zegt ze. Het kan dus ook een mooi marketingmoment zijn.  

Verpakking aanpassen

Kijk bijvoorbeeld naar de hond die vorige week overleed na het eten van een ontbijkoek met zoetstof van Peijnenburg. Vlak daarna stond ceo René Groen op de stoep om met de eigenaar van de hond te spreken. 

Volgens Groen was dat geen marketingactie. Hij zegt dat hij geen moment getwijfeld heeft. "We vinden het heel erg wat er gebeurd is. Ik heb zelf ook een hond dus ik wilde direct in gesprek gaan om te kijken wat we konden doen", zegt hij tegen RTL Z.

Beter informeren

De uitkomst van het gesprek is dat er onder dierenartsen nieuwe posters en flyers zijn verspreid over het gevaar van de zoetstof xylitol voor honden. Eind dit jaar komt er een grotere waarschuwing dan er nu staat op de verpakking.

"Ik had mij natuurlijk formeel kunnen opstellen en kunnen zeggen dat het er al op staat, maar we nemen iedere klacht serieus. Voor ons is dat ook leerzaam", zegt Groen.

Hofkes noemt de actie van Peijnenburg goed. "Het is de realiteit, deal with it. Het is slim dat het bedrijf actie heeft ondernomen." 

`