Geld en Werk

Waarom zijn de winkels en horeca op vliegvelden toch zo duur?

17 augustus 2018 15:36 Aangepast: 16 november 2018 10:44
Een cafe op Schiphol, na de douane. Beeld © ANP

Op luchthavens liggen de prijzen in de winkels en de cafes en restaurants een stuk hoger dan elders. Hoe komt dat toch? Het is vooral de locatie.

Je kent het wel, je loopt op Schiphol en je hebt nog even voordat je vliegtuig vertrekt. Dan ga je maar rondkijken in één van de vele winkels of je gaat wat eten of drinken. Keus genoeg. Maar ja, het is allemaal wel duur.

Locatie, locatie, locatie

"Het is de locatie", zegt retailexpert Erik Hemmes van Retail Advies. Dat zie je volgens hem ook op treinstations, waar producten bij bijvoorbeeld AH To Go duurder zijn dan in een gewone Albert Heijn. "Klanten zijn bereid om meer te betalen", aldus Hemmes.

Mensen willen het nu hebben en daar betalen ze dan ook voor, beaamt Jorg Snoeck, oprichter en directeur van RetailDetail.

Vakantiestemming

Ook ben je als je in een vakantiestemming of op reis bent makkelijker met geld uitgeven, zegt Hemmes. "En mensen weten vaak niet wat de prijs is, ze denken dat de winkels voordelig zijn".

Hij wijst er ook op dat er op Schiphol veel transferpassagiers zijn die overstappen op een andere vlucht. Vaak moeten zij nog even wachten en ze doden de tijd met winkelen of wat eten of drinken.

Monopoliepositie

"Je kunt geen kant op", vult retaildeskundige Ruper Parker Brady aan. Zeker na de douane is er een monopoliepositie, er zijn maar een paar partijen die de licentie hebben om daar te ondernemen en ze hebben vaak meerdere winkels.

Daarbij hebben reizigers vaak stress, maar als ze eenmaal door de douane zijn, dan zijn ze opgelucht en willen ze zichzelf belonen, aldus Parker Brady. "En als er vertraging is, dan ga je je vervelen en dan ga je ook naar winkels en horeca."

'Tickets duurder zonder inkomsten'

Luchthavens zoals Schiphol, maar ook andere, verdienen steeds meer geld met voeding en winkels, zegt Parker Brady. Maar de kosten voor luchthavens lopen ook verder op, denk maar aan kosten voor beveiliging, voegt hij daaraan toe.

Zonder die inkomsten uit winkels en horeca zouden de tarieven nog een stuk hoger liggen en het hele businessmodel van luchthavens zou instorten, denkt Parker Brady.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`