Geld en Werk

Jeansmerk stuurt standaard extra maten mee: 'Past er altijd een'

11 augustus 2018 11:35 Aangepast: 13 augustus 2018 11:30
Beeld © Eden Schwartz Jeans

In de strijd om klanten binnen te halen stuurt het Amsterdamse jeansmerk Eden Schwartz bij een online bestelling kosteloos een maatje groter en kleiner mee. Goed voor de klant en het bedrijf, zegt oprichter Jan Willem Struiksma (48). "Maar je weet ook zeker dat er een hoop retour komt."

Een nieuw jeansmerk uit de grond stampen doe je niet zo maar even, weet serieondernemer Struiksma. Met Eden Schwartz timmert hij al zo'n vijf jaar aan de weg, maar een echt grote doorbraak en winst laten nog op zich wachten.

"Het wordt nog zeker twee jaar stompen", zegt hij in gesprek met RTLZ. "Het duurt zeker zeven jaar om deze specifieke markt te veroveren."

Broek van 140 euro 

Eden Schwartz verkoopt spijkerbroeken voor dames voor zo'n 140 euro per stuk via een webshop en via derden. Struiksma hoopt er een duurzaam merk van de maken voor de doelgroep dertig plus.

"Een jeansmerk opzetten is een van de moeilijkste dingen die er is. Er is veel aanbod en als vrouwen eenmaal een goede hebben gevonden, stappen ze niet snel over naar iets nieuws."

Lubberende broek

Om dat toch voor elkaar te krijgen hanteert de ondernemer naar eigen zeggen het motto 'customer first'. "Je kunt ons altijd bellen. En lubbert een broek dan krijg je meteen een nieuwe", aldus Struiksma. "Je moet je klanten vertrouwen en serieus nemen."

Bestel je een broek online, dan krijg je er altijd twee maten extra bij. Zodat de ondernemer zeker weet dat er eentje past. "Dit is een gratis service, je hoeft er niets voor te betalen en wat je houdt reken je zo gewenst achteraf af", aldus de ondernemer.

Goed voor de omzet

Volgens Struiksma is dit de toekomst. "Je kunt lekker thuis passen en je hoeft geen dingen te retourneren om je geld terug te kunnen krijgen."

Belangrijker wellicht, het is ook goed voor de omzet van het bedrijf dat een groot deel van de inkomsten via de webshop binnenhaalt. "Er past er altijd wel eentje."

"We zagen de afgelopen tijd onze verkopen stijgen, maar ook het aantal retouren", zegt Struiksma zonder de cijfers te delen. Dankzij dit systeem nemen klanten vaker producten af, zegt hij. "Een jeans en de pasvorm zijn persoonlijk, daarom hebben we het systeem met meerdere maten bedacht."

Extra moeite

Volgens Struiksma valt het bovendien mee met de extra moeite en kosten die komen kijken bij het versturen van een grotere hoeveelheid kleding. Hij heeft ook beter zicht op het verloop van zijn voorraden en cashflow. "We krijgen veel mailtjes van tevreden klanten."

Maar verstuur je standaard drie maten van een spijkerbroek, dan weet je ook zeker dat er twee terugkomen. Rens Tap, expert business development bij modebrancheorganisatie Modint, vindt het dan ook niet per se een briljant idee. "Je kunt er beter voor zorgen dat die ene bestelling meteen past", zegt hij.

9 procent komt retour

Met een retourpercentage van 9 procent zijn we in Nederland namelijk Europees koploper in het terugsturen van pakketjes. De helft bestaat uit kleding, zo blijkt uit onderzoek van pakketdienst DPD. En dat wordt door de sector ook gezien als probleem.

Webwinkels hebben hun handen vol aan al onze teruggestuurde kleding. Ze maken veel kosten als iemand iets terugstuurt. "En al die bestelbusjes die heen en weer moeten rijden is natuurlijk ook niet bevorderlijk", weet Tap, die doelt op milieubezwaren.

Duivels dilemma

Webwinkelen is op dit vlak een duivels dilemma voor de branche. "Mensen willen dingen nu eenmaal graag passen, en bied je goede retourmogelijkheden dan kun je meer verkopen", zegt Tap.

Maar een erg duurzame oplossing is het niet. "Het kan beter, daarom zoeken we ook gezamenlijk naar betere oplossingen."

Struiksma is het er wel mee eens. "Uiteindelijk is dat ook wat er bij ons gebeurt. Ons systeem leidt tot minder retouren, want als de klant eenmaal zijn goede maat weet, kan hij deze in een keer bestellen. Maar bij jeans is het vanwege de wassingen en kleine maatverschillen wel heel lastig om in een keer de goede te bestellen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`