Het blok is defect of ontbreekt. De inhoud ontbreekt misschien of u moet wellicht de oorspronkelijke module inschakelen.
Geld en Werk

De toekomst: één piloot in de cockpit en één op de grond

21 juli 2018 09:52 Aangepast: 21 juli 2018 14:10
Een lege cockpit. Beeld © iStock

Als het aan Airbus ligt, is het binnenkort niet meer nodig om twee of drie piloten in een commercieel vliegtuig in de cockpit te hebben. De Franse vliegtuigbouwer werkt aan technologie waarmee een piloot voldoende is.

Het bedrijf werkt al enkele jaren aan manieren om terug te schalen naar één of zelfs nul piloten in een vliegtuig, maar nu lijkt er flink schot in de zaak te zitten. Tegen De Telegraaf zegt topman Tom Enders dat vliegen met één piloot al over een jaar of vijf gerealiseerd kan zijn.

Piloot op de grond

De truc is, uiteraard, door meer werk uit te besteden aan computersystemen die ook zelf beslissingen kunnen nemen. En ook op de grond zal er wat geïnnoveerd moeten worden: een 'piloot' in de toren zou een vliegtuig moeten kunnen overnemen, als dat om welke reden dan ook nodig zou zijn.

Meer op RTLZ.nl: Waarom de vliegende taxi er nog lang niet is maar er al wel miljoenen naartoe gaan

In de race naar meer autonome luchtvaart is Airbus trouwens niet de enige speler. Grote concurrent Boeing werkt aan vergelijkbare projecten. Als het ervan komt, zal er eerst worden gekeken naar vrachtvliegtuigen, zegt technologiedirecteur Charles Toups tegen The Guardian.

Struikelblokken

Naast de technische uitdagingen zijn er een aantal flinke struikelblokken voor meer autonome luchtvaart. In de eerste plaats moet de regelgeving worden aangepast die nu in de meeste gevallen verbiedt dat er met slechts één piloot wordt gevlogen.

Daarnaast moeten ook passagiers met een gerust hart in een vliegtuig durven te stappen. Over het draagvlak onder het publiek zijn de twee vliegtuiggiganten het opmerkelijk genoeg helemaal niet eens.

Draagvlak

Volgens Mathias Thomsen, bij Airbus verantwoordelijk is voor de tak 'Urban Air Mobility', die zich bezighoudt met zaken als vliegende taxi's, is er maar weinig weerstand tegen autonome vliegsystemen.

Wel zegt hij erbij dat er wat voorwaarden aanzitten: in de begintijd willen mensen volgens hem wel dat er iemand aanwezig is die kan ingrijpen als het misgaat.

Bij Boeing lijken ze een stuk voorzichtiger in hun inschatting van hoe het publiek gaat reageren op autonome vliegtuigen. Het contrast met de inschatting van Enders dat het binnen een paar jaar zover kan zijn, is dan ook groot. Volgens Toups zal het 'een aantal decennia' duren voor passagiers ook daadwerkelijk in een zelfvliegende jet stappen.

Tekort aan piloten

Er is een aantal zwaarwegende motieven voor het ontwikkelen van vliegtuigen met slechts een, of helemaal geen piloten aan boord. In de eerste plaats drukt het de personeelskosten van vliegmaatschappijen als er minder mensen in de cockpit aanwezig moeten zijn.

Aan de andere kant moeten er de komende twintig jaar ongelooflijk veel nieuwe piloten bijkomen vanwege de wereldwijde groei in de sector. Volgens Boeing zijn er tot en met 2036 maar liefst 648.000 nieuwe piloten nodig.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore