Ga naar de inhoud
Geld en Werk

Op vakantie met de auto? Let op: de benzine kan op zijn

Beeld © ANP

Een tekort aan chauffeurs zorgt al langere tijd voor aanvoerproblemen van brandstof bij tankstations. Ook de aanhoudende droogte en een olielek vorige maand in de haven van Rotterdam helpen niet mee en dit leidt tot een brandstoftekort bij sommige tankstations. Vakantiegangers moeten hun tankbeurt dus goed plannen.

Er wordt soms 'nee' verkocht aan de klant en dan moet je doorrijden naar het volgende pompstation. "Sommige staan een paar uur droog, andere soms tot wel drie dagen. Dan mis je flink wat omzet", zegt pomphouder Ewout Klok uit Hoogeveen. 

Dat betekent dat automobilisten soms moeten omrijden voor hun favoriete type brandstof, maar in de meeste gevallen kunnen zij kiezen voor een andere soort benzine. 

Aanvoerproblemen

Verscheidene tankstations in Nederland hebben last van aanvoerproblemen van brandstof, meldt de belangenvereniging Tankstations BETA vandaag. Volgens voorzitter Klok speelt het tekort aan chauffeurs al zo'n vijf maanden.

Lees ook: Op vakantie met de auto: in deze landen tank je het goedkoopst

Oliemaatschappij Shell en brancheorganisatie Bovag herkennen het probleem. Net als Klok noemt Shell-woordvoerder Laura van Lingen het tekort aan chauffeurs 'structureel'. "Zij gaan natuurlijk ook met vakantie, dus dat maakt het dwingender."

De onbemande tankstations van Shell moesten het bijvoorbeeld zonder V-power doen, een premiumtype loodvrije benzine. Ook daar kun je een alternatief voor kiezen, zegt Lingen.

Schenk Tanktransport

Verschillende bronnen wijzen naar Schenk Tanktransport, een grote speler in het vervoeren van brandstof in Nederland. Het bedrijf nodigt potentiële chauffeurs uit een open sollicitatie te sturen, omdat ze continu nieuwe mensen nodig hebben, zegt directeur Harry Schenk tegen RTL Z.

"Enerzijds vanwege natuurlijk verloop, maar ook vanwege de aantrekkende economie. Er is meer vraag naar vervoer", legt hij uit. Het lukt best aardig om nieuw personeel te vinden, zegt Schenk. Maar het duurt even voordat zij volledig inzetbaar zijn. "Voor gevaarlijke stoffen heb je een certificaat nodig. Wij bieden aan dat te betalen voor nieuwe mensen. Maar dan moeten ze het nog wel halen."

Droogte en olielek

Naast het chauffeurstekort spelen er deze maand ook andere oorzaken. Door de droogte is het waterpeil in de rivieren gezakt. Schepen die brandstofdepots bevoorraden kunnen daardoor minder zwaar beladen worden. Ook heeft de branche last gehad van het recente olielek in de Rotterdamse haven.

"Deze bestuurders moeten speciale opleidingen hebben gevolgd, omdat ze rijden met gevaarlijke stoffen. Maar er is een groot tekort aan deze mensen. Dit is een belangrijke oorzaak voor het probleem", legt Ewout Klok uit. 

Bovendien hebben de oliemaatschappijen de zogenoemde 'expeditie' een aantal jaren gelden verhuisd van Nederland naar Polen, uit kostenoverwegingen. Dit zijn de roostermakers die de planning en distributie regelen. "Zij hebben te weinig kennis van ons land. Daardoor zijn ze niet zo slagvaardig in het oplossen van dit probleem", aldus woordvoerder Elvira Spoelstra van Bovag.