Geld en Werk

Autoverzekering veel duurder bij merkdealer

19 juli 2018 05:40 Aangepast: 19 juli 2018 13:18
Beeld © Getty

Een autoverzekering bij een merkdealer is vaak veel duurder dan elders. Vergelijkbare verzekeringen met dezelfde dekking bij andere verzekeraars blijken enkele honderden euro's goedkoper.

Mercedes spant de kroon. Een bestuurder van een Mercedes-Benz A-klasse kan 709,44 euro per jaar besparen op een allriskverzekering, als de bezitter deze niet afsluit bij de merkdealer, maar bij een verzekeraar als Inshared. Bij Inshared betaal je 57,26 euro per maand, de maandpremie van Mercedes is 116,38 per maand. Daarmee is die laatste 103 procent hoger. 

Polisvoorwaarden vergeleken

Tot die conclusie komt vergelijkingssite Pricewise, dat de premie en voorwaarden voor (bijna) nieuwe auto's van acht bekende merken op een rijtje zette. Die werden vergeleken met de polisvoorwaarden van 'gewone' verzekeraars als FBTO, Allsecur en Inshared.

De merkverzekering van Audi is bijvoorbeeld zo'n 15 procent duurder dan de meest voordelige vergelijkbare verzekering bij FBTO. Hyundai-rijders kunnen 22 procent bespraren bij Allesecur. 

Weinig vrijheid bij merkverzekeringen

De vergelijkingssite noemt zogenoemde 'merkverzekeringen' weliswaar zeer volledig, maar veel vrijheid bieden ze niet. Zo schrijft een merkverzekering voor naar welke garage je moet, in geval van schade (de merkgarage). Ook de nieuwwaarderegeling biedt weinig ruimte voor eigen inzichten. 

Lees ook: Zelfrijdende auto nu nog eng, maar er komt een 'doorbraak'

Als je auto total loss is kun je via een nieuwwaarderegeling kosteloos een nieuwe auto vergoed krijgen. Een dergelijke regeling geldt doorgaans de eerste paar jaar, nadat je een gloednieuwe auto koopt.

 Bij 'gewone' verzekeraars krijg je de nieuwwaarde vergoed en mag je vervolgens zelf bepalen welke auto je koopt. Bij merkverzekeringen moet je dezelfde auto kopen. 

'Verkoopmarges gedaald in autowereld'

"Het aanbieden van merkverzekeringen is een manier om klanten voor langere tijd aan de garage en het merk te binden", zegt Hans de Kok, van Pricewise. Zo kunnen autodealers meer service verlenen en verdienen aan de verkoop van auto’s. 

"De verkoopmarges in de autowereld zijn flink gedaald de afgelopen jaren, dus dealers moeten het steeds meer hebben van extra’s – zoals verzekeringen –, maar vooral van service, onderhoud en schadeherstel", verklaart De Kok het prijsverschil. 

RTL Z

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van