Geld en Werk

Vakantie in het hoogseizoen: Kaapverdië net zo duur als Disneyland

13 juli 2018 13:54 Aangepast: 13 juli 2018 16:14
Het kasteel van Doornroosje in Parijs. Beeld © Getty

Het vakantieseizoen is aangebroken, maar mensen met schoolgaande kinderen kijken soms alvast naar de herfst- en kerstvakantie. Niet verrassend: in het hoogseizoen betaal je de hoofdprijs. Prijsverschillen lopen honderden euro's uiteen. Wanneer wordt zo'n prijs te hoog?

Wie in de herfstvakantie een midweek naar het Disneyhotel bij Disneyland Parijs wil, betaalt voor twee volwassenen en twee kinderen ruim 4.700 euro. Daar komen de reiskosten voor een treinkaartje of benzine naar Parijs nog bij. 

Miniatuurvoorbeeld

Drukte op het strand. (Foto: ANP)

Voor slechts 200 euro meer zit je in diezelfde periode een week all-inclusive met vier personen op het zonnige Kaapverdië (zie uitgebreide vergelijking hieronder). Hoogseizoen, heet dat. 

Hoogseizoen = duurseizoen

Iedereen weet dat de prijzen voor hotels, overnachtingen en tripjes stukken duurder zijn in de schoolvakanties. Een paar weken eerder naar Parijs of Kaapverdië afreizen kan je zo 1500 euro schelen, blijkt uit een aantal vergelijkingen van RTL Z.  

Dichter bij huis is een soortgelijke trend te zien. Een weekje in een vakantiepark in de Duitse Eifel doet met de kerstvakantie 892 euro. In september kun je nog voor 596 euro in hetzelfde huisje slapen. 

Hoe bepaalt de toeristische industrie zijn prijzen eigenlijk? "Eigenlijk is het simpel, het is een kwestie van een toenemende vraag", zegt sectoreconoom Sonny Duijn van ABN Amro, die zich met toerisme bezighoudt. 

Zonnige economische omstandigheden

"Ik heb me ook weleens afgevraagd: wanneer wordt zo'n prijs te hoog? In 2016, bijvoorbeeld, zagen we in de Nederlandse grote steden de gemiddelde hotelprijzen erg stijgen. Maar het jaar erop weer en dit jaar ook weer", zegt Duijn. Voorlopig lijken vakantiebestemmingen dus volop te profiteren van de zonnige economische omstandigheden.

Miniatuurvoorbeeld

Een strandvakantie met vier personen. (Foto: Getty)

Toch is het geen kwestie van simpelweg de tarieven omhoog jassen. In de hotelsector hanteren ondernemers een speciale rekenmethode genaamd RevPAR. Dat staat voor Revenue Per Available Room, of omzet per beschikbare kamer. 

Voorheen deden ondernemers in de toeristische industrie vooral hun best om de bezettingsgraad op te krikken, door bijvoorbeeld de kamerprijs te verlagen. Hierdoor boeken meer mensen een kamer en kan er omzet gehaald worden.Een hogere kamerprijs betekent immers niet altijd meer omzet.

Dat geldt overigens niet tijdens de schoolvakanties. Dan is de vraag nu eenmaal groot, waardoor het toch loont de kamers duurder te maken. 

Data is goudmijn

Een optimale prijs kan berekend worden door als hotel, camping of luchtvaartmaatschappij je eigen data goed te analyseren. "De focus ligt nog erg bij het verzamelen van data, nog wat minder bij het halen van kennis uit die gegevens. Aan de hand daarvan kun je nog variabeler prijzen berekenen", aldus Duijn.

Dat is vooral relevant voor mensen die niet in de schoolvakanties reizen, maar juist daarbuiten. "Door gegevens creatief te relateren kun je in tijden van teruglopende bezetting toch een mooie omzet halen, bijvoorbeeld in de wintermaanden of doordeweeks." 

Naar Disneyland of Kaapverdië?

​Disney Hotel, Disneyland Parijs
Twee volwassenen, twee kinderen
4 dagen, 5 nachten
Classic kamer, 2 tweepersoonsbedden

  • September: € 3.197,00
  • Herfstvakantie: € 4.710,00
  • Kerstvakantie: € 4.171,40

RIU Funana Clubhotel Sal Santa Maria, Kaapverdië
Twee volwassenen, twee kinderen
8 dagen, via TUI
All inclusive, familiekamer 4-6 personen

  • September: € 3.517,50
  • Herfstvakantie: € 4.903,50
  • Kerstvakantie (familiekamer 2- personen): € 6.602,50

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`