Albert Heijn en Transavia hebben een proef gedaan met Appie Fly: een boodschapbox die kunt bestellen vanuit het vliegtuig. Land je op Schiphol, dan kun je de doos meteen ophalen en mee naar huis nemen.
De twee bedrijven deden een proef bedacht op hun innovatieafdelingen om te kijken waar ze kunnen samenwerken. Bij onderzoek kwamen ze erachter dat reizigers twee frustraties hebben als ze thuiskomen van vakantie: ze hebben moeite weer in het ritme te komen, en vinden het vervelend dat ze thuis een lege koelkast treffen.
Welkom Thuis Box
Dat leidde tot de ontwikkeling van de Welkom Thuis Box: een doos boodschappen die je bestelt voor vertrek of op je terugvlucht, en direct bij aankomst kunt ophalen op Schiphol.
Wat er precies in zit wil Albert Heijn niet zeggen. Een woordvoerder van Transavia wil alleen loslaten dat er in eerste instantie twee samengestelde ontbijtpakketten zijn getest, in twee prijsklassen. "Er is nog geen sprake van een concreet product."
Lees ook: Handig: pinnen aan boord bij Transavia
Het concept van Appie Fly wordt op dit moment verder uitgewerkt; of het voor iedereen wordt uitgerold is nog onbekend. "We zijn nu aan het aanscherpen op basis van de tests die zijn gedaan", zegt de Transavia-woordvoerder. "In het najaar besluiten we of en wanneer we het grootschaliger gaan aanbieden."
Experimenten: boodschappenmuur en kassaloze winkels
Albert Heijn heeft meer tests lopen om het consumenten makkelijk te maken. Zo begon de supermarkt onlangs een proef in Zaandam met een boodschappenautomatiek, waar je maaltijdsalades en kant-en-klaarmaaltijden uit de muur kunt trekken. Ook experimenteert het met kassaloze winkels en het gebruik van WhatsApp.
Ook Rappie komt uit de koker van AH: binnen twee uur bestelde boodschappen in huis hebben, vooralsnog alleen in Rotterdam. Een proef met flitsbezorging binnen 15 minuten vanuit een Amsterdamse vestiging is mislukt, vertelde topman Wouter Kolk eerder tegen Parool.
Lufthansa deed overigens eerder al een vergelijkbare test met boodschappen bestellen vanuit het vliegtuig, samen met de Duitse supermarktketen Edeka.
Lees meer bij RTL Z: