Ondernemers die op zoek zijn naar een e-bike moeten even met hun boekhouder bellen. Want wie slim is, fietst elektrisch voor een prikkie. En het kan nog goedkoper als je kiest voor een paraplu op je fiets. Beetje vreemd, maar wel lekker.
De overheid stimuleert het gebruik van elektrische vervoersmiddelen. Dat elektrische auto's weinig fiscale bijtelling hebben weten we. En minder bekend: ook voor e-bikes zijn een aantal subsidieregelingen.
Alleen voor ondernemers
Om met de deur in huis te vallen: die regelingen gelden alleen voor ondernemers. Wie in loondienst is en zelf een elektrische fiets aan wil schaffen, valt buiten de boot. Je baas lief aankijken en hopen dat je via hem een fiets kan leasen is wel een optie.
Met de fiscale regelingen hoopt de overheid dat bijvoorbeeld pizzeria's en pakketbezorgers hun vervuilende scooter inruilen voor een e-bike of een nog snellere speed pedelec.
MIA, Vamil en KIA
De helft van de aanschafwaarde van de elektrische fiets komt in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek. De zogenoemde MIA. Het gaat in dit geval om e-bikes die worden gezien als elektrische snor- of bromfiets. Alleen trapondersteuning is niet voldoende, de fietsen moeten echt worden aangedreven door een elektrische motor. Deze elektrische fietsen vallen in de categorie met 13,5 procent aftrek.
Daarnaast mogen de e-bikes extra snel worden afgeschreven. Die regeling heet Vamil. In het jaar van aanschaf is je fiets 75 procent minder waard. In het jaar daarna kan de overige 25 procent worden afgeschreven. Afschrijvingen worden gezien als kosten en drukken de winst van een bedrijf, waarover belasting betaald moet worden.
Tot slot is er ook nog de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de KIA. Een hele mond vol voor een regeling waarmee ondernemers gestimuleerd worden te investeren. In de meeste gevallen mogen ondernemers 28 procent van hun totale investering aftrekken.
Stel, je koopt een e-bike van 3000 euro. De helft van de aanschafwaarde valt onder de milieuregelingen MIA en Vamil. In het jaar van aanschaf krijg je de volgende fiscale voordelen:
MIA: 1500 euro x 13,5 procent = 202,50 euro
Vamil: 1500 euro x 75 procent = 1125 euro
KIA: 3000 euro x 28 procent = 840 euro
Totale belastingaftrek: 2167,50 euro
Wie in de hoogste belastingschijf valt (51,95 procent), krijgt een netto fiscaal voordeel van: 2167,50 euro x 51,95 procent = 1126 euro
Die e-bike van 3000 euro kost dan eigenlijk maar 1874 euro.
Het belastingpercentage in dit voorbeeld geldt voor zzp'ers en eigenaren van een VOF. Heb je een BV, dan betaal je geen inkomstenbelasting maar vennootschapsbelasting. Hier horen andere percentages bij.
Fietsen met een dak boven je hoofd
Voor wie bovenstaande fiscale voordelen nog te min zijn, is er een extra 'maas' in de wet. Dan moet je wel een fiets met een overkapping kopen. Die e-bikes vallen namelijk onder de MIA-categorie met maar liefst 36 procent aftrek. Een e-bike met trapondersteuning mét overkapping valt onder deze categorie.
Dan vraag je je misschien af: sinds wanneer hebben fietsen een overkapping? Denk maar eens aan de fietstaxi's die in grote steden rondrijden. Het idee achter deze regeling is post- en pakketbezorgers in steden te stimuleren de bestelbus in te ruilen voor een fiets.
Een overkapte bezorgfiets van TNT Express in België. (foto: TNT)
Onder meer PostNL heeft al elektrische bakfietsen. Bezorgers op die fietsen worden nog nat als het regent, maar TNT Express heeft al fietsen met een overkapping.
Veloplu
En waar mazen in de wet zijn, zijn slimme ondernemers. Design Compass uit Breda ontwikkelde de Veloplu. Een soort stormparaplu, die vastgezet kan worden op een fiets.
Weinig 'overkappends' aan zou je zeggen, maar over de paraplu gaat een nog een extra kunststof kap. Omdat deze kap van een niet-flexibel materiaal is, geldt het waarschijnlijk als overkapping voor fietsen. En dus valt er nog meer fiscaal voordeel mee te halen. De volledige aankoop valt namelijk onder de MIA en de Vamil. Ook geldt het hogere percentage van 36 procent.
Deze harde kunststof kap kan op de paraplu worden gezet. Daarmee wordt de Veloplu gezien als overkapping. (foto: Design Compass)
Design Compass ontwikkelde de paraplu voor postbezorgers die niet meer nat willen worden. "We kwamen toen achter deze subsidie", geeft bedenker Marc Jacobs toe. Hij heeft er inmiddels honderden van verkocht. Niet heel gek, want de Veloplu kost 139 euro, maar levert een veel groter fiscaal voordeel op.
MIA: 3139 euro x 36 procent = 1130 euro
Vamil: 3139 euro x 75 procent = 2354 euro
KIA: 3139 euro x 28 procent = 979 euro
Totale belastingaftrek: 4463 euro
Bij een belastingpercentage van 51,95 procent levert dat een netto extra voordeel op van 2319 euro. De Veloplu levert je dus geld op!
Discussie: is het wel een overkapping?
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om het verschil te zien tussen de Veloplu en een volledige overkapping. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die over de subsidieregelingen gaat, laat aan RTL Z weten nog niet met zekerheid te kunnen zeggen of de Veloplu daadwerkelijk onder de regeling valt.
Jacobs geeft toe dat daar inderdaad discussie over is, maar dat al tientallen subsidieaanvragen voorlopig zijn goedgekeurd. Hij gaat er vanuit dat de Veloplu ook in de toekomst fiscaal aantrekkelijk blijft. "We hebben het zelf vooraf getoetst bij de RVO, dan gaat echt niet alsnog afgewezen worden."
In de tussentijd adverteert hij met de fiscale voordelen. Ook regelt zijn bedrijf de subsidieaanvraag.