Geld en Werk

Fiscalist start eigen horlogemerk: we verkopen nu in 70 landen

22 juni 2018 11:26 Aangepast: 22 juni 2018 13:32
Sebastiaan Cortjaens (links) en Jules van Helvoort richtten horlogemerk Maen op Beeld © Maen

Als fiscalist had Sebastiaan Cortjaens het goed voor elkaar. Hij had plezier in zijn werk, een mooi inkomen en hij kon overal aan de slag. Hij werkte zelfs een jaar in zijn favoriete stad New York. Toch koos hij voor een ander bestaan: hij richtte zijn eigen horlogemerk op.

Cortjaens (34) is altijd geïnteresseerd geweest in horloges. Jarenlang verzamelde hij zeldzame vintage-exemplaren die hij soms ook weer doorverkocht. "Het viel me op dat veel horloges niet door liefhebbers zijn gemaakt. Het zijn flashy ontwerpen die niet goed in elkaar zijn gezet." Ook had Cortjaens het idee dat het een stuk goedkoper zou moeten kunnen.

Gedroomde ontwerp

Een kwalitatief beter horloge voor een lagere prijs dus. Eind 2015 besloot de fiscaal econoom een poging te wagen of dat mogelijk was. Dat deed Cortjaens vanuit de Zweedse hoofdstad Stockholm, waar hij drie jaar daarvoor naartoe verhuisde om bij zijn toenmalige Zweedse vriendin te kunnen zijn.

Hij schetste aan zijn gedroomde ontwerp en zette een website in elkaar. Maar Cortjaens is econoom-jurist en design is niet zijn sterkste kant. Daarom zocht hij iemand die daar wel verstand van had. "Ik kende Jules (van Helvoort red.) al een beetje. Hij heeft motion graphics gestudeerd en ik heb hem mijn ontwerpen laten zien."

Ouderwetse horloges

Van Helvoort - ook Nederlander en woonachtig in Stockholm - was direct enthousiast. Vanaf dat moment zetten ze samen het nieuwe horlogemerk op. Ze vullen elkaar goed aan. "Ik heb veel verstand van horloges. Jules' sterke punt is de marketing. Hij kan goed websites bouwen en heeft goed zicht op social media."

Cortjaens verzon de merknaam Maen. Ouderwetse horloges hebben soms een zogenaamde maanfase, die een schatting geeft van de maanstand. De 'ae' is een verwijzing naar de achternaam van Cortjaens. Internationaal is het een moeilijke naam, want hoe spreken Amerikanen Maen uit? "Ze maken er vaak Moon van ofzo. Ik weet niet of zo’n afwijkende naam nou een voor- of nadeel is."

Niet schreeuwerig

Miniatuurvoorbeeld

Het eerste ontwerp hebben ze samen uitgeschetst. Volgens Cortjaens is zijn compagnon gereserveerder en zoekt hij zelf meer de grens op in het design. "Ik ben een echte watch-nerd". Hun stijl is 'uitgesproken maar ook chic'. "Duikhorloges zijn vaak grof. Wij maken een sportief horloge, zonder dat het schreeuwerig wordt. Het ontwerp is kleiner en chiquer."

Hun eerste model hebben ze zelf gefinancierd. Ze lieten er 300 van exemplaren maken. De eerste is verkocht aan een Rus. Daarna hebben de ondernemers geld opgehaald via het crowdfundingplatform Kickstarter. Inmiddels worden Maen-horloges in 70 landen verkocht, vooral online. Vorige maand haalden de ondernemers zo'n 330.000 euro op voor de lancering van hun nieuwste model, de Hudson Automatic. De prijs zal 499 euro zijn.

'Swiss made'

Met vallen en opstaan heeft het duo gezocht naar een leverancier. Ze hebben tien potentiele partners bezocht in zowel China als Zwitserland. "Sommige fabriekjes waren heel armoedig. Het liftje waarin we stapten viel zowat uit elkaar."

Omdat het te duur is om de horloges helemaal in Zwitserland te laten maken, kozen ze voor een leverancier is China. De kast, de band, het wijzerblad en de wijzers worden daar gemaakt. "Het uurwerk en de kwaliteitscheck gebeurt in Zwitserland." Zodoende is Maen toch 'Swiss made'.

Vorig jaar september heeft Cortjaens zijn baan als fiscalist opgezegd. Nu gaat hij voor de volle 100 procent voor zijn eigen bedrijf. "Daar ben ik heel blij mee. Ik werk misschien wel 90 uur in de week, maar het voelt veel minder dan 40 uur op kantoor."

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`