Geld en Werk

Pinnen? Dit is waarom muntjes nog altijd de standaard zijn bij concerten

14 juni 2018 16:50 Aangepast: 15 juni 2018 12:14
Bezoekers van festival Lowlands in Biddinghuizen. Beeld © Getty

In deze tijd van contactloos betalen en Tikkie klinken consumptiemuntjes bij concerten en op festivals wel wat ouderwets. Toch zijn die muntjes zakelijk gezien een stuk interessanter dan pinnen: betrouwbaar, nauwelijks kosten en met een beetje geluk gratis geld.

Je kent het wel: je staat tijdens een concert bij de muntjeskassa en de twijfel slaat toe: "Heb ik aan vijftien muntjes genoeg. Of zal ik er toch maar twintig kopen?" Maar ach, daar hangt een bordje dat je niet-gebruikte muntjes weer kan inleveren. Toch maar twintig muntjes dus.

Extra muntjes, extra biertjes

"Het geld is uitgegeven, dus die muntjes drink je wel op", vertelt Michiel Fransen. Hij is directeur van het bedrijf Dutchband, de grootste producent van consumptiemuntjes in Nederland.

Fransen adviseert zijn klanten, zoals festival- en concertorganisator Mojo, om altijd de mogelijkheid te geven muntjes retour te nemen. "Het gemiddelde aantal munten per transactie gaat omhoog, want aan het begin van de dag worden meer munten verkocht. Maar je moet wel extra personeel aan de kassa zetten."

Ook is het een stukje service naar de bezoeker, vindt hij. De niet-gebruikte muntjes zijn winst voor de organisator of concerthal. Fransen: "Als je de volgende ochtend over de camping strompelt met een kater en de keuze maakt ze niet in te leveren, dan kun je dat het festival niet kwalijk nemen." 

Ziggo Dome

De Amsterdamse concerthal Ziggo Dome neemt deze muntjes in bij de servicebalie. Voor wie meer dan 51 euro aan muntjes heeft, is er een online restitutieformulier. "We kunnen geen uitspraak doen over hoeveel munten er niet gebruikt worden", zegt woordvoerder Susan Lukkien. 

Miniatuurvoorbeeld

Een concert van Taylor Swift in de Ziggo Dome in Amsterdam. (foto: ANP)

Medio 2019 hakt de Ziggo Dome de knoop door of er wordt overgestapt op een alternatief betalingssysteem. Gedacht wordt aan pinnen, een prepaidkaart of een polsbandje. "Alles staat nog open." Tot die tijd zijn ze tevreden met de ouderwetse muntjes. "Het is veilig, snel en simpel."

Muntjes zijn nostalgie

Daar sluit Bente Bollmann, marketingmanager van Lowlands, zich bij aan. "Het is een belangrijk onderdeel van een festival. Je hand ophouden in een groep, iedereen geeft een muntje en je gaat drankjes halen." Veel handiger dan met cash of pinnen. "Dan moet dat weer achteraf berekend worden en dan zit je met 25 Tikkies." Muntjes kunnen tijdens het festival worden teruggegeven.

De belangrijkste reden dat er nog altijd niet gepind kan worden aan de bar van Lowlands, is de onzekere techniek. Pintransacties lopen via internet, meestal zit er een simkaartje in draadloze pinapparatuur. "Maar Lowlands zit in de middle of nowhere en je moet betrouwbaar internet hebben. Storingen komen nog te vaak voor."

Pinstoring funest

Een pinstoring tijdens een festival kan funest zijn, legt Fransen uit. Met de kaartverkoop verdient een organisatie ongeveer 70 procent van de kosten terug. Om uit de kosten te komen of winst te draaien, moet er dus flink verdiend worden aan baromzet.

Kosten muntjes versus pinnen

Een consumptiemuntje kost volgens Fransen ongeveer 1,5 eurocent. Op de meeste festivals komen de munten uit een muntautomaat, waar alleen gepind kan worden. Eén pintransactie kost, afhankelijk van de aanbieder, tussen de 6 en de 20 eurocent. Twintig muntjes kosten in het duurste geval dus 50 eurocent.

Pin je daarentegen twintig losse biertjes, dan is een organisator tussen de 1,20 euro en 4 euro kwijt, schat Fransen. De kans is overigens klein dat iemand maar één drankje per keer aan de bar gaat halen. De transactiekosten kunnen dan over een grotere bestelling worden uitgesmeerd.

Fransen trekt de vergelijking met een kledingwinkel. Die heeft een heel jaar om omzet te draaien. Een festival vaak maar één dag. "Als het betaalsysteem er een half uur uit ligt, dan is dat te vergelijken met een maandlang je winkel in een winkelstraat sluiten." Dat is de reden dat er volgens hem nog altijd op zo’n 95 procent van alle festivals betaald moet worden met muntjes.

Slecht excuus

Van Vliet is het niet met dat argument eens. Volgens hem is de techniek ver genoeg dat ook op verder afgelegen festivals prima internet is. "Dat mag nu echt geen argument meer zijn. Maar het wordt wel gebruikt als excuus om toch maar muntjes te houden. Ik denk dat ze eraan verdienen. Mensen leveren niet al hun muntjes in."

In de Johan Cruijff Arena zijn ze wél overgestapt naar draadloos pinnen. Hiervoor kende de voetbaltempel de Arena-card. Een soort chipknip waar vooraf tegoed op wordt gezet. Net zoals muntjes dus een prepaid betaalsysteem. "De invoering van pinnen heeft niet tot lagere inkomsten geleid", zegt woordvoerder Karen Nitschke.

Miniatuurvoorbeeld

Bij Toppers in Concert kan zowel met pinpas als met de prepaid Arena-card betaald worden. (foto: ANP)

Potten bij de Toppers

Toch merken ze ook in de Arena dat het oude systeem (dat niet meer gebruikt wordt bij wedstrijden van Ajax, maar wel als extra betaaloptie bij bepaalde concerten) bepaalde voordelen had.

"Bij grote evenementen als de Toppers wordt er een gezamenlijke pot gemaakt. Dan vindt men het handig om met een Arena-card te betalen. Maar als mensen de keuze hebben, kiezen ze toch vaak voor pinnen."

Wie geld overheeft, kan dat via de site terugvragen. "Bij de Toppers hebben 400 à 500 bezoekers dat gedaan." Hoeveel tegoed er in al die jaren op de Arena-card is overgebleven, durft Nitschke niet te zegen.

Betalen op een festival met je smartphone kan ook:

`