Geld en Werk

Nederlandse Distimo-oprichters jagen op nieuw miljoenensucces

30 mei 2018 16:00 Aangepast: 30 mei 2018 16:26
Beeld © Tom Jansen, Vincent Hoogsteder en Ivar Pruijn (vlnr), Distimo

In 2014 verkochten Tom Jansen en Vincent Hoogsteder (37) hun app-analysebedrijf Distimo voor 'miljoenen' aan een Amerikaanse concurrent. Na een flinke sabbatical hopen de ondernemers op nieuw succes: dit keer analyseren ze gegevens voor productmanagers. "Het eerste groeigeld is al binnen."

Volgende week gaat de betaversie van Objectiv online. Het is een platform dat productmanagers moet helpen om beslissingen te nemen over welke producten en diensten er ontwikkeld moeten worden binnen een bedrijf. "Data-gedreven, weg van het nattevingerwerk", zegt Vincent Hoogsteder in gesprek met RTL Z.

De ondernemers analyseren data over bijvoorbeeld het winkelgedrag van een klant of het gebruik van een app. Die wordt voor bedrijven op een dashboard inzichtelijk gemaakt. Daarmee hopen de ondernemers een tool te bieden die de engineers in een bedrijf helpen om objectief te besluiten over het ontwikkelbeleid. "Ga je eerst de website verbeteren of een app bouwen?" 

700.000 euro

Reissite Zoover gebruikt de dienst al om het online gedrag van klanten te analyseren: welke extra knoppen zijn nodig om ervoor te zorgen dat iemand meer uitgeeft? RTL gebruikt Objectiv om de app van Buienradar te verbeteren. "We willen klein beginnen en veel testen om zo echt een kick-ass dienst te bouwen", zegt Hoogsteder erover.

De ondernemer versierde al zo'n 700.000 euro aan investeringen voor zijn team. Dat geld kwam van mensen bij onder meer Google, de Nederlandse bloemenwebshop Bloomon en Wakoopa, een Nederlands bedrijf dat online gedrag van consumenten analyseert. 

100 miljoen

"Velen kennen ons van ons vorige bedrijf. We komen makkelijker binnen. Maar we moeten natuurlijk alsnog ons idee verkopen," zegt Hoogsteder. De ondernemersdroom van Jansen en Hoogsteder begon in 2009 met Distimo, software waarmee data van duizenden apps werd geanalyseerd voor grote bedrijven.

Distimo had hetzelfde principe als Objectiv, maar analyseerde het appgebruik door consumenten voor bedrijven. "We hebben het vijf jaar met veel plezier gerund", zegt Hoogsteder.

De Utrechtse startup groeide snel en had kantoren in binnen- en buitenland. In 2014 werd het bedrijf verkocht aan App Annie, de grote Amerikaanse concurrent. Het leverde Hoogsteder en zijn compagnons een flinke som aan geld en aandelen op, volgens een schatting van TechCrunch met een waarde van 100 miljoen dollar.

Veel tijd in het park

"Een rollercoaster", noemt Hoogsteder die tijd. Hij nam vrijwel direct een lange break, werd vader en spendeerde veel tijd in het park. In de afgelopen maanden werkte hij als freelancer bij verschillende bedrijven. "Kijken wat er leeft op de werkvloer."

Maar het begon vorig jaar toch weer te kriebelen. Jansen, die nog een tijd werkte voor App Annie, en Hoogsteder staken de koppen bij elkaar en trokken oud-collega Ivar Pruijn aan boord. Met hem werkten ze ooit samen bij de Nederlandse chatapp Ebuddy. "Het enige bedrijf waar we ooit in loondienst werkten", zegt Hoogsteder.

Chief Product Officer

Ebuddy staat aan de basis van Objectiv, want Hoogsteder en Jansen werkten allebei als productmanager bij de chatdienst. Volgens Hoogsteder hebben steeds meer bedrijven teams die zich fulltime bezighouden met het maken van nieuwe dingen. "Het aantal mensen met de functietitel Chief Product Officer op Linkedin groeit met 50 procent per jaar", beweert hij.

Dat betekent kansen voor Objectiv, denken de ondernemers. De dienst telt inmiddels een team van acht en zo'n vijftig klanten. Zij betalen zo'n 3000 tot 5000 euro per maand voor de software-as-a-service.

Omslachtig en duur

Veel bedrijven werken al met analysetools en analisten, maar volgens Hoogsteder is er nog geen goed en ongekleurd 'alles-in-eensysteem'. "Het maakt veel huidige methoden omslachtig en duur", zegt hij.

Met Objectiv hopen de ondernemers opnieuw succes te boeken, de lessen die Hoogsteder leerde bij Distimo neemt hij mee op zijn nieuwe avontuur. "De twee grote krachten van Distimo waren het hechte team en het feit dat we vanaf dag één de ambitie hadden om internationaal te gaan."

Hecht team

Een hecht team bouw je volgens Hoogsteder door transparant te zijn en iedereen te laten meebouwen aan het bedrijf. "Laat zien dat het oké is om fouten te maken en beloon mensen voor goed werk. Dat deden wij niet met een dikke bonus, maar met een verassingsetentje of weekend weg."  

Hoogsteder noemt het een grote fout als ondernemers zich alleen focussen op Nederland. "Voor veel startups betekent dat het einde, want als jij een behoefte in een markt ziet, dan zien meer mensen dat. Dan komt er vanzelf een bedrijf dat op grotere schaal werkt en je inhaalt."

Investeerder aan boord

Wat hij nu anders doet? Distimo groeide vier jaar lang op eigen kracht. "Pas toen we een investeerder aan boord haalden, beseften we ons hoeveel eerder we dat hadden moeten doen. De extra strategische input, het netwerk en naamsbekendheid zijn enorm waardevol."

Objectiv trekt daarom vanaf de start geld een groot netwerk aan. "We willen echt doorpakken en hebben ons plan voor de volgende financieringsronde al klaar liggen." 

`