Wie elektrisch rijdt, is maandelijks bijna net zoveel geld kwijt als wie rijdt in een benzine- of dieselauto. Dat blijkt uit een onderzoek van LeasePlan.
Voor het onderzoek heeft het bedrijf kosten als brandstof, afschrijving, belastingen, verzekering en onderhoud, in 21 verschillende landen vergeleken. De gemiddelde kosten verschillen behoorlijk.
Zie ook: Nederlanders halen neus op voor elektrische auto, doelen ver weg
Italië is met gemiddelde maandkosten van 986 euro het duurste land om elektrisch te rijden. Hongarije met 597 euro het goedkoopste. Nederland staat op plek vier met 829 euro aan maandelijkse kosten. Voor het onderzoek zijn de kosten gedurende 48 maanden vergeleken voor auto's die jaarlijks 30.000 kilometer rijden.
Tex Gunning, ceo van LeasePlan, noemt het goed nieuws dat mensen nu ook vanuit kostenaspect kunnen kiezen voor een elektrische auto. Maar wil het echt een 'gedegen vervoersalternatief door heel Europa worden' moeten er wel meer oplaadstations komen, zegt hij.
Zie ook: Met de elektrische auto naar Oost-Timor, deze Nederlander deed het
Ook moet er in Nederland gekeken worden naar 'sleutelvraagstukken' zoals belastingen (waaronder wegenbelasting en bijtelling), zegt hij.
Eigenaren en berijders van elektrische auto's betalen volgens LeasePlan gemiddeld 131 per maand aan wegenbelasting en btw-heffing (als gevolg van hogere aankoopprijzen). Dat is meer dan de 104 euro voor benzine-auto's en de 108 euro per maand voor dieselauto's.
Elektrisch rijden is nog harstikke duur, ontdekte presentator Peter van Zadelhoff. Maar dat gaat veranderen. In 2024.