Geld en Werk

Amsterdam weert toeristenzaak: 'Dit is het einde van ons bedrijf'

18 mei 2018 06:15 Aangepast: 18 mei 2018 08:40
Beeld © ANP

​Rondvaartboten, fietstaxi's, toeristenwinkels: als het aan het nieuw te vormen college van Amsterdam ligt, wordt de florerende toerismesector in de stad flink aan banden gelegd. Slecht nieuws voor ondernemers: "Moet ik nu van een uitkering leven?"

De overlast van het toerisme in Amsterdam moet hard worden aangepakt, vinden GroenLinks, D66, PvdA en SP. Daarom moeten er maatregelen worden genomen tegen bijvoorbeeld Airbnb en Nutellawinkels.

Ook moet het gebruik van 'pretvervoer', zoals als fietstaxi's, paardenkoetsen en bierfietsen omlaag. Op- en uitstapplaatsen van rondvaartboten en touringcars komen buiten het centrum, als het aan het nieuwe college ligt.

Leefbaar houden

"Het is niet de makkelijkste krantenkop. Maar we kiezen ervoor de wijken leefbaar te houden", zei SP-fractieleider (en nu nog wethouder Wonen) Laurens Ivens er eerder over.

De definitieve besluiten moeten natuurlijk nog worden genomen, maar 'in de eerste plannen van het vorige college stond een volledig verbod op fietstaxi's', zegt Sander Keizer, zelfstandig fietstaxichauffeur in Amsterdam.

Pro fiets

Keizer werd al een maand geleden door de gemeente op de hoogte gesteld, hij gaat binnenkort met de gemeente om de tafel. "Ik had niet verwacht dat ze de plannen zouden doorzetten, GroenLinks is bijvoorbeeld pro-fiets."

In veel wereldsteden zijn fietstaxi's de norm, maar in fietsstad Amsterdam niet. "Ik vind het raar dat wij worden geschaard onder pretvervoer. We bieden juist een schoon alternatief en zijn even snel als gewone fietsen. Het zijn de auto's en bussen die voor problemen zorgen."

Langer gedwarsboomd

Volgens Keizer worden hij en zijn mede-fietstaxibestuurders (zo'n 110 in Amsterdam) al langer gedwarsboomd. "We mogen ons niet vertonen op het Centraal Station of of Leidseplein. We wachten al tien jaar op een plek."

De onzekerheid over de maatregelen zorgt voor een onzeker bestaan. "Waarschijnlijk wordt pas volgend jaar duidelijk wat er gaat gebeuren, maar ik heb een meerjarig contract bij de garage waar ik mijn fiets stal."

Fiets verkopen

Keizer slaat daarom de handen ineen met andere ondernemers in zijn sector. "Moet ik soms mijn fiets verkopen en van een uitkering gaan leven? We gaan ons hard maken voor het voortbestaan van de fietstaxi."

Ook bij Tours & Tickets, het moederbedrijf van onder meer rederij Lovers en verschillende ticketshops, hebben ze de de plannen gezien. "We hebben goed contact met de gemeente", zegt woordvoerder Marjolijn van Oordt.

Te vroeg voor een oordeel

"Voor ons zijn er geen verrassingen, maar ik vind het te vroeg om te oordelen over wat er nu gaat gebeuren. Ik hoop wel dat Amsterdam met ons blijft overleggen."

Voor de ticketshops en andere toeristenwinkels gelden al langer regels die de aanwas moeten beperken. Amsterdam riep vorig jaar al een halt toe aan de vestiging van nieuwe filialen van bijvoorbeeld Nutellashops. "De stad moet leefbaar blijven, dat is iets waar ook wij ons in kunnen vinden", zegt Van Oordt.

Paardenkoetsen verdwijnen

Voor Karos Citytours, die ritjes met paard en koets vanaf de Dam verzorgt, is een ban op paardenkoetsen 'funest'. Amsterdam wil geen nieuwe vergunningen meer afgeven en die van Karos loopt nog tot 1 april 2019. Naast dit bedrijf is er nog een andere aanbieder.

"Dit betekent het einde van ons bedrijf", zegt eigenaar Dikran Migdesyan, die alleen in Amsterdam rijdt. "Wat ik niet begrijp: waarom zegt de gemeente over hotels en ijswinkels: wat er is mag blijven, maar geen nieuwe zaken meer, terwijl de paardenkoetsen helemaal weg moeten?"

Middenin de drukte

Migdesyan ziet zelf ook dat het drukker is in de stad door toeristen. "Ik sta er middenin, maar wij rijden maar vijf ritten per dag met maximaal vijf koetsen. Is dat nu het probleem? Ik ben er al jaren met de gemeente over in gesprek, maar het blijft lastig."

De ondernemer hoopt op een betere oplossing. "We kunnen de standplaatsen verplaatsen of het aantal ritten beperken, maar afschaffen gaat veel te ver." Hij hoopt met de gemeente te praten tijdens een informatiemiddag op 25 juni.

Migdesyan ziet dat veel ondernemers in de toeristenbranche een onzeker bestaan tegemoet gaan. "Heel eerlijk, de meeste toeristenzaken worden gerund door immigranten. En zij hebben weinig andere kansen op de arbeidsmarkt dan deze. Daar mag ook rekening mee worden gehouden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore